Novinky v osobních financích: Letošní vánoční nákupy ovládne umělá inteligence

Umělá inteligence (AI) se chystá ovládnout letošní vánoční nákupy v dosud nevídané míře. Podle nové analýzy společnosti Salesforce z dat o chování 1,5 miliardy spotřebitelů po celém světě bude umělá inteligence a AI agenti přímo ovlivňovat 21 procent všech globálních vánočních objednávek.
AI agenti budou letos řídit pětinu všech globálních vánočních nákupů. Ilustrační foto: Vygenerováno AI Depositphotos.com
AI agenti budou letos řídit pětinu všech globálních vánočních nákupů. Ilustrační foto: Vygenerováno AI Depositphotos.com

Celkové digitální prodeje mají podle analýzy, kterou si Finanční a ekonomické informace (faei.cz) prostudovaly, během listopadu a prosince mají dosáhnout rekordních 1,25 bilionu dolarů, což představuje meziroční růst o čtyři procenta. Ve Spojených státech se očekává růst o dvě procenta na 288 miliard dolarů.

Technologická a platební společnost Mastercard redakci faei.cz sdělila, že držitelé jejích karet v USA si ještě před Vánoci vyzkoušejí, jak AI agenti dokážou bezpečně vyhledat, objednat i zaplatit nákup. „Otevíráme éru agentního obchodu, tedy nakupování, kdy za spotřebitele vše obstará umělá inteligence,“ uvedla firma.

Data o aktivitě 1,5 miliardy nakupujících, které má k dispozici Salesforce, ukazují dramatickou změnu. AI asistenti rostou o 119 procent ročně a návštěvnost má sedmkrát vyšší konverzi než sociální sítě. Konverzí se rozumí, že návštěvník stránek neodejde z e-shopu s prázdnou, ale nakoupí.

Podle Salesforce je nejpozoruhodnějším trendem rychlé přijetí AI asistentů při nákupech. Tito asistenti, jako třeba ChatGPT, se za posledních pár let proměnili z kuriózních aplikací na nástroje, které dokážou každému doporučit přesně to, co hledá. V posledním roce použilo AI asistenta pro vyhledávání produktů už 17 procent spotřebitelů.

Zatímco klesající úrokové sazby zvyšují kupní sílu spotřebitelů, způsob nakupování se mění na zásadní úrovni. Návštěvnost z AI asistentů vzrostla v první polovině letošního roku meziročně o 119 procent. Konverzní poměr ze zdrojů umělé inteligence byl o 700 procent vyšší než ze sociálních sítí a o 200 procent vyšší než z tradičního vyhledávání a přímých návštěv.

Jak uvádí analýza Salesforce, roste také zájem spotřebitelů o AI agenty, kteří by mohli jednat jejich jménem. Data ukazují, že 48 procent nakupujících, kteří už umělou inteligenci při nákupech používají, je otevřeno tomu, aby za ně AI agent prováděl nákupy.

A to je přesně to, s čím přichází Mastercard. Agentní obchod (agentic commerce) je podle firmy dalším krokem ve vývoji digitálních plateb. „Spotřebitel zadá svému AI asistentovi úkol – například najít a objednat produkt podle jeho preferencí – a agent provede celý proces včetně bezpečné platby,“ vysvětlila společnost.

Mastercard v této oblasti spolupracuje s předními technologickými a obchodními hráči, jako jsou Google, Stripe nebo Ant International. Do programu Mastercard Agent Pay, který bude spuštěn v USA ještě před Vánoci, se jako první zapojí klienti bank Citi a U.S. Bank. Postupně se program rozšíří i do dalších zemí.

„Spolupracujeme s partnery v celém ekosystému, abychom vytvořili potřebné standardy a nástroje, které určí podobu agentního obchodu. Naším cílem je umožnit vznik globálního důvěryhodného prostředí pro platby zprostředkované umělou inteligencí,“ uvedl Jorn Lambert, Chief Product Officer společnosti Mastercard.

Podle jeho kolegy Craiga Vosburga platby zprostředkované umělou inteligencí nejsou pouhým trendem – jde o kompletní transformaci. „Vytváříme infrastrukturu potřebnou pro novou generaci inteligentních transakcí, kdy spotřebitelé budou mít možnost pověřit AI agenty k tomu, aby jednaly jejich jménem způsobem, který je důvěryhodný, transparentní a přesný,“ vysvětlil.

Mastercard těží ze svých bohatých zkušeností s tvorbou mezinárodních, univerzálně použitelných norem pro digitální platby, včetně tokenizace a bezkontaktních plateb. Přispívá tak k ustavení pravidel pro realizace platebních transakcí v agentních prostředích. Společně s dalšími subjekty vyvíjí standard ověřitelného oprávnění pro platby.

Podle tohoto standardu se budou ověřovat údaje, jako částka, obchodník a produkt. Díky tomu bude zajištěno, že všechny strany transakce budou mít jistotu, že transakce byla kupujícím skutečně schválena. „Standard tak položí základy bezpečným, pohodlným a důvěryhodným agentním platbám,“ zdůraznila technologická a platební společnost.

Analýza Salesforce uvádí, že schopnost optimalizovat produktové nabídky, akční nabídky a komunikaci pro vznikající generativní AI vyhledávání se stává zásadní strategií pro značky. Napříč odvětvím se tento posun označuje různě, např. jako generativní optimalizace pro vyhledávače (GEO), optimalizace pro odpovědi (AEO), AI optimalizace (AIO) nebo dokonce LLM optimalizace vyhledávání (LLMO).

Zatímco digitál je silným motorem spotřebitelského chování během svátků, fyzická prodejna podle analýzy zůstává kritickým prodejním kanálem pro vánoční nakupující. „To platí zejména pro nejmladší generaci, kde tři ze čtyř nakupujících z generace Z očekávají, že budou nakupovat v obchodě, zejména v klíčové dny, jako Black Friday,“ podtrhuje Salesforce.

„Přestože je generací, která vyrostla s digitálními technologiemi, v kamenných obchodech utratí třikrát více než online. To maloobchodníkům ukazuje, že musí fungovat jednotně ve všech prodejních kanálech a zachytit novou generaci spotřebitelů online i offline,“ dodává analýza.

Maloobchodní prostředí se tak podle Salesforce rychle mění pod vlivem několika trendů najednou. Firmy omezují slevy, roste prodej řízený umělou inteligencí a expanduje trh s použitým zbožím. Tyto změny doprovázejí vyvíjející se spotřebitelské zvyky a nestabilní ekonomická situace. Pro dokreslení: Od května do září vzrostla důvěra spotřebitelů v AI doporučení ze 46 na 86 procent.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek