Nový český proudový letoun prvně ve vzduchu

První před-sériový cvičný letoun a lehký bitevník L-39NG se sériovým číslem 7001 dnes dopoledne poprvé vzlétnul z letiště Aera Vodochody. Po dobu třiceti minut s ním letěli tovární testovací piloti David Jahoda a Vladimír Továrek. Letoun vystoupal až do výšky pět tisíc stop (více než 1500 metrů) a úspěšně přistál zpět na letišti.
Dva měsíce po slavnostním představení nejnovějšího cvičného proudového letounu prokázal první letoun L-39NG svou připravenost létat a zahájit certifikační zkoušky. Foto: Aero Vodochody

„Letoun L-39NG letěl mimořádně dobře a zcela splnil naše očekávání z pohledu jeho stability a ovladatelnosti. Zvládli jsme i některé testy, jako jsou změny konfigurace, akcelerace až na 200 uzlů, otočení o 30, 40 a 60 stupňů a zpomalení na přibližovací rychlost. Všechny instalované systémy pracovaly perfektně a výhled z kokpitu byl vynikající. L-39NG je zcela nový letoun a věřím, že má obrovský potenciál stát se skvělým prostředkem pro výcvik na stíhací letouny čtvrté a páté generace a že se stejně dobře uplatní i jako lehký bitevní,“ řekl po přistání testovací pilot Aera David Jahoda.

První stroj letěl v konfiguraci sériového letounu včetně finální verze vylepšeného tzv. mokrého křídla a vstupů vzduchu do motoru. Tento krok přiblížil Aero mnohem blíže k jeho cíli dosáhnout typové certifikace nového českého letounu do konce příštího roku. Program L-39NG dál postupuje podle stanoveného plánu a díky velkému nasazení Aera, českých institucí a partnerů projektu dnes dokazuje, v jak pokročilém stádiu se nachází.

„První let před-sériového letounu představuje významný milník, kterým vysíláme důležitý vzkaz našim zákazníkům, že jsme schopni zcela plnit své závazky a že budeme připraveni dodat první letoun našemu zákazníkovi v prvním čtvrtletí roku 2020,“ prohlásil president Aera a předseda představenstva Giuseppe Giordo.

„Jako strategický partner projektu jsme pevně přesvědčeni, že tento důležitý krok ještě vice posílí důvěru celé letecké komunity v nový letoun a pomůže k tomu, aby byl tento skvělý projekt velmi úspěšný,” dodal president Omnipolu Jiří Podpěra.

Vlastnosti letounu L-39NG umožňují být jedinou dostupnou platformou na trhu schopnou provádět základní, pokračovací a taktický výcvik. V průběhu roku 2018 oznámilo Aero uzavření obchodních dohod s prvními zákazníky. V dubnu byl představen první z nich: Senegal. Následovaly dvě soukromé firmy – portugalská SkyTech a americká RSW. Objednávky od těchto zákazníků zajistí výrobu celkem 38 letounů.

V současnosti také pokračují slibná jednání i s dalšími zahraničními zákazníky a Aero finalizuje smlouvu s domácím odběratelem. Je jím státní firma LOM Praha poskytující výcvik pilotů.

VIDEO: Krátké video z prvního letu. Zdroj: Aero Vodochody

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena