
„Letoun L-39NG letěl mimořádně dobře a zcela splnil naše očekávání z pohledu jeho stability a ovladatelnosti. Zvládli jsme i některé testy, jako jsou změny konfigurace, akcelerace až na 200 uzlů, otočení o 30, 40 a 60 stupňů a zpomalení na přibližovací rychlost. Všechny instalované systémy pracovaly perfektně a výhled z kokpitu byl vynikající. L-39NG je zcela nový letoun a věřím, že má obrovský potenciál stát se skvělým prostředkem pro výcvik na stíhací letouny čtvrté a páté generace a že se stejně dobře uplatní i jako lehký bitevní,“ řekl po přistání testovací pilot Aera David Jahoda.
První stroj letěl v konfiguraci sériového letounu včetně finální verze vylepšeného tzv. mokrého křídla a vstupů vzduchu do motoru. Tento krok přiblížil Aero mnohem blíže k jeho cíli dosáhnout typové certifikace nového českého letounu do konce příštího roku. Program L-39NG dál postupuje podle stanoveného plánu a díky velkému nasazení Aera, českých institucí a partnerů projektu dnes dokazuje, v jak pokročilém stádiu se nachází.
„První let před-sériového letounu představuje významný milník, kterým vysíláme důležitý vzkaz našim zákazníkům, že jsme schopni zcela plnit své závazky a že budeme připraveni dodat první letoun našemu zákazníkovi v prvním čtvrtletí roku 2020,“ prohlásil president Aera a předseda představenstva Giuseppe Giordo.
„Jako strategický partner projektu jsme pevně přesvědčeni, že tento důležitý krok ještě vice posílí důvěru celé letecké komunity v nový letoun a pomůže k tomu, aby byl tento skvělý projekt velmi úspěšný,” dodal president Omnipolu Jiří Podpěra.
Vlastnosti letounu L-39NG umožňují být jedinou dostupnou platformou na trhu schopnou provádět základní, pokračovací a taktický výcvik. V průběhu roku 2018 oznámilo Aero uzavření obchodních dohod s prvními zákazníky. V dubnu byl představen první z nich: Senegal. Následovaly dvě soukromé firmy – portugalská SkyTech a americká RSW. Objednávky od těchto zákazníků zajistí výrobu celkem 38 letounů.
V současnosti také pokračují slibná jednání i s dalšími zahraničními zákazníky a Aero finalizuje smlouvu s domácím odběratelem. Je jím státní firma LOM Praha poskytující výcvik pilotů.
VIDEO: Krátké video z prvního letu. Zdroj: Aero Vodochody