Obchodní dohody s Anglií a Čínou stanovují precedent pro EU. Co z toho plyne pro Česko?

Po nedávném oznámení obchodní dohody mezi USA a Velkou Británií přichází další zásadní deeskalace obchodní války. Spojené státy a Čína se dohodly na výrazném snížení cel. Na 90 dní, během kterých budou probíhat jednání o nové obchodní dohodě, sníží USA svá cla z 145 na 30 procent, zatímco Čína omezí své cla ze 125 na pouhých deset procent. Co to může znamenat pro EU a Česko?
Pro českou ekonomiku, která je silně vázaná na automobilový průmysl a jeho dodavatelské řetězce, je teď obzvlášť důležité sledovat vývoj cel právě v této oblasti. Ilustrační foto: Škoda Auto
Pro českou ekonomiku, která je silně vázaná na automobilový průmysl a jeho dodavatelské řetězce, je teď obzvlášť důležité sledovat vývoj cel právě v této oblasti. Ilustrační foto: Škoda Auto

Potvrzuje se, že Trumpova agresivní celní politika je z velké části jen vyjednávací taktika. Trhy tak přehodnocují svá očekávání globálního růstu směrem vzhůru. Tyto nové dohody navíc stanovují precedent pro to, jak by mohla vypadat případná dohoda mezi USA a EU. Ta bude mít klíčové implikace i pro Českou ekonomiku.

Dohoda s Velkou Británií sice není rozsáhlá, ale řeší klíčové problémy. USA snížily celní sazbu na anglické automobily z 27,5 procenta jen na deset procent. Británie ponechává na americká auta 10% cla. USA dále zrušily cla na dovoz britského hliníku a oceli, zatímco Británie otevřela svůj trh pro americké hovězí maso, etanol a farmářské produkty.

Součástí dohody je také odstranění cel na letecké součástky a závazek Británie nakoupit letadla Boeing v hodnotě deseti miliard dolarů. Důraz je kladen také na otevření britského trhu pro americké firmy ve veřejných zakázkách, posílení ochrany duševního vlastnictví a spolupráci v oblasti e-commerce a kyberbezpečnosti.

Dohoda s Čínou je zatím předběžná a časově omezená, ale přináší zásadní uvolnění napětí. Během 90denního příměří obě strany výrazně sníží cla a Čína navíc stáhne některá protiopatření zavedená po dubnu 2024.

EU nadále zůstává pod tlakem – čelí 20% clům na většinu exportu do USA, přičemž na ocel, hliník a auta platí ještě vyšší 25% sazby. Vzhledem k tomu, jaké kompromisy jsou USA ochotné uzavírat s ostatními partnery, můžeme očekávat, že dohoda s EU může vypadat podobně, ačkoliv Trump označil EU za „protivnější než Čínu, co se obchodu týče“. Klíčovým bodem je obchodní deficit EU z USA.

Navrhovaná řešení zahrnují nákup amerického zkapalněného zemního plynu (LNG), zemědělských produktů, a dalšího zboží v hodnotě 50 miliard eur. EU navrhuje vzájemné zrušení cel na auta a stroje, což zatím USA odmítají. Východiskem by mohlo být přiznání deficitu v oblasti služeb, revize pravidel DPH a deregulace digitálních služeb, kterou USA dlouhodobě kritizuje.

Pro českou ekonomiku, která je silně vázaná na automobilový průmysl a jeho dodavatelské řetězce, je teď obzvlášť důležité sledovat vývoj cel právě v této oblasti. Česká ekonomika patří mezi ty nejohroženější. Ačkoliv je náš přímý export do USA zanedbatelný, dopad pocítíme skrze dodavatelské řetězce velkých evropských exportérů, jako je Německo.

Podle odhadů Mezinárodního Měnového Fondu (MMF) a ministerstva Financí 20% cla na export EU a 25% cla na automobily mohou oslabit růst hrubého domácího produktu HDP v letošní roce o 0,6 až 0,8 procentního bodu. Jakékoliv snížení tarifů na auta může naopak pozitivně ovlivnit české exportéry a dodavatele, kteří jsou nepřímo závislí na přístupu evropských automobilek na americký trh.

Evropská unie má v ruce dobré karty. Dohody s Čínou a Velkou Británií nastavily rámec pro to, jak může vypadat vyvážená obchodní dohoda s USA. Pokud je EU ochotna udělat dílčí kompromisy, můžeme očekávat, že se dohoda dostane na stůl před vypršením lhůty 9. července.

Autor je investiční analytik společnosti eToro
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek