Opravdu prostojíme ve frontě na poště až deset dnů ročně?

Až deset dnů ve frontě na poště prý ročně strávíme čekáním na vyzvednutí dobírky z internetových e-shopů, které spadají pod skupinu Mall Group. Firma to tvrdí ve své tiskové zprávě, v níž se snaží propagovat novou finanční službu odložené platby Mall Pay, která má ambici konkurovat tradiční a mezi zákazníky oblíbené dobírce.
Českou poštu můžeme vinit z mnohého, ale nemůžeme ji klást za vinu vše. Na dobírku od České pošty si nemusíme vystát frontu jen na pobočce pošty. Foto: wikimedia.org

Podle zprávy prý ročně prostojíme ve frontách při čekání na vyzvednutí dobírky více než týden a za dobírku, jako platební metodu, prý ročně zaplatíme asi 600 korun. „Jde o interní průzkum, který jsme realizovali ve spolupráci s ČSOB o nákupních preferencích v Česku,“ vysvětlila na dotaz redakce FAEI.cz mluvčí Mall Group Táňa Lálová s tím, že celkový počet respondentů průzkumu – uživatelů internetu starších 18 let – byl 4000 osob.

„Čerpáme z průzkumu a z vlastních dat,“ vysvětlila mluvčí skupiny Lálová: „Více než jednou týdně nakupuje 43 % zákazníků Mall.cz a více než polovina z nich využívá pro nákupy dobírku. V průzkumu jsme se ptali na jejich průměrnou dobu strávenou čekáním na poště a více než polovina lidí čeká opakovaně přes 30 minut. Pokud si každou objednávku na dobírku vyzvedávají na poště, poté ročně stráví čekáním od 5 do 10 dní.“

Spočítali jsme to

Zkusili jsme si to v redakci spočítat. Deset dnů ve frontě na poště při čekání na vyzvednutí dobírky představuje 240 hodin. Loňský rok měl 250 pracovních dnů, což by znamenalo, že zákazníci Mall.cz, kteří si vybrali dobírku jako způsob platby a doručení objednaného zboží, každý pracovní den stáli na poště ve frontě necelou hodinu, aby si vyzvedli svou zásilku od Mallu na dobírku.

Ale i kdy tomu tak u zákazníků prodejních webů skupiny Mall opravdu bylo, určitě by nemělo být toto zjištění paušalizována na chování každého z nás. Takový postup totiž poněkud připomíná někdejšího britského premiéra Churchilla, který údajně nevěřil průzkumům, které si sám „neovlivnil“.

Česká pošta fakt nemůže za všechno

Tu můžeme vinit z mnohého, ale nemůžeme ji klást za vinu vše. Na dobírku od České pošty si nemusíme vystát frontu jen na pobočce pošty. Kromě „Balíku na poštu“ existuje i „Balík do ruky“. A podle loňské analýzy společnosti Shoptet, na jejíž platformě běží v Česku 13 000 e-shopů (v ČR jich je aktuálně přes 40 tisíc – pozn. red.), využívá dobírku 34 procent zákazníků tuzemských e-shopů. A podle dalšího průzkumu je podíl České pošty na všech dodaných zásilkách z internetových obchodů 36 %.

Ale není tu jen Česká pošta, tak třeba Zásilkovnu a Uloženku využívá podle průzkumu společnosti GfK 19 procent on-line kupujících a dalších 14 % zákazníků využívá službu PPL. A všechny tyto služby umožňují dobírku. „Svádět“ tedy dobírku jen na Českou poštu není ani fér, ani objektivní.

Bezúročná platební metoda Mall Pay je však na konfrontaci s dobírkou postavena – jako moderní a preferovaná platební metoda. O tom, jaké jsou pravděpodobné motivy skupiny Mall, jsme již psali. I o tom, že internetoví prodejci nemají dobírku rádi, protože zákazníci si ji nemusí převzít a obchodníkům tak vzniká ztráta. Zoot by o tom mohl vyprávět.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena