Rodinnému podnikání se v ČR daří. Dvě třetiny majitelů rodinných firem se ale hodlají v následujících pěti letech zaměřit na předání podniku někomu z rodiny. Třetina rodinných firem je přitom již ve fázi předávání. Firmy si zároveň uvědomují, že celý proces předání firmy není krátkodobý proces – téměř polovina vlastníků počítá s tím, že tento proces zabere více než dva roky.

Vyplývá to z průzkumu mezi rodinnými firmami, který zahajuje pátý ročník soutěže Equa bank Rodinná firma roku. Soutěž pořádá Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) ve spolupráci s generálním partnerem Equa bank a za podpory společností Deloitte, LeasePlan GO a letos nově i Amway. Průzkum mezi čtyřmi stovkami rodinných firem připravila agentura Ipsos.
Více než polovina rodinných firem očekává v následujících letech růst tržeb, naopak poklesu se obává jen každá desátá firma. Právě status rodinné firmy je podle dvou třetin z nich jejich hlavní konkurenční výhodou. Přesto, pokud by majitelé těchto firem dostali výhodnou nabídku, šest z deseti by bylo ochotno svůj rodinný podnik prodat. Pouze pro necelou třetinu nepřipadá prodej firmy v úvahu.
„Majitelé českých rodinných firem jsou pod velkým tlakem. Většinou jsou ve věku 50 plus a řeší svůj nejdůležitější projekt – nástupnictví. Po letech tvrdé práce zjišťují, že jejich potomci často nejsou na převzetí připraveni. Zjišťují, že jejich děti jsou pracovité, odhodlané, ale většinou teoreticky nepřipravené převzít otěže firmy a plnou odpovědnost. Rodiny tak řeší mnoho konfliktních situací,“ konstatoval Libor Musil z AMSP ČR. K tomu působí masivní tlak od některých bank a poradců, tlačících na prodej firem.
Jako dva nejčastější důvody k ukončení rodinné tradice zmiňovali majitelé firem v průzkumu, že nechtějí vyvíjet tlak na ostatní rodinné příslušníky, nebo že směřují do jiných oborů. V takovém případě by ve třech čtvrtinách případů uvažovali o někom cizím.
„Ne vždy je komu podnik předat nebo pro to nejsou vhodné podmínky. V případě, že by firmu převzal někdo mimo rodinu, je pro majitele důležité, aby k danému oboru a podniku měl dobrý vztah. V těchto situacích si pak firmy najímají poradenské společnosti, neboť celý proces předání či prodeje je dlouhodobější záležitost, která vyžaduje komplexní zkušenosti a detailní znalost problematiky,“ vysvětluje partner advokátní kanceláře Ambruz & Dark Deloitte Legal a člen týmu Deloitte Private Jan Spáčil. Na generační výměny se také specializuje například advokátní kancelář PwC Legal.