
Accenture Banking Technology Vision 2019 uvádí, že zatímco nyní zákazníci svým bankám důvěřují, že bezpečně uchovávají jejich údaje, udržení této důvěry v éře přechodu k otevřenému bankovnictví bude po bankách vyžadovat, aby zajištovaly rovnováhu mezi silnou bezpečností a uživatelsky přívětivými zákaznickými zkušenostmi. Zatímco devět z deseti bankéřů (92 %) ví, že zákaznická důvěra bankovním partnerům v ekosystému je velmi důležitá, pouhých 31 % bankéřů potvrzuje, že jejich partneři pracují na dostatečném zabezpečení.
„Rychlost datového přenosu, tlak regulátorů, trhy okamžiku, personalizovaná nabídka. To vše požadují zákazníci po finančních poskytovatelích. Za lepší nabídku jsou ochotni sdílet svá data ve větší míře, než doposud. Tato otevřenost a větší a širší objem zákaznických dat klade podstatně větší důraz na poskytovatele finančních služeb v oblasti bezpečnosti. Počínaje solidním řešením pro správu a kontrolu vystavených API, až po kvalitní řízení dat uvnitř společnosti s ohledem na klientské souhlasy a přístupnost dat,“ tvrdí Karel Kotoun, manažer v oblasti finančních služeb ze společnosti Accenture.
Podle Kotouna lze na trhu pozorovat dva hlavní trendy: „Tím prvním je pokračující digitalizace prodeje finančních produktů on-line, podpořená rozšířenou sadou on-line self-service funkcionalit. Druhým trendem je zvyšující se komplexita a počet finančních produktů, které běžný bankovní úředník jednoduše není schopen detailně poznat a pochopit. Oba tyto trendy vytvářejí potřebu pro tzv. přehled zákazníka 360°.“
Tato znalost podpořená širším spektrem dat umožní finančním institucím poskytovat na míru vytvořené produkty poskytnuté prostřednictvím přímých on-line kanálů, anebo tzv. poradců 2.0.
„Finanční sektor zažívá v posledních letech velikou vlnu disrupce nejen na poli distribuce a produktů, ale také v oblasti technologií. Dle Moorova zákona se bude tempo inovace exponenciálně zrychlovat. Proto musí mít současné finanční instituce, které právě prošly digitalizační proměnou na paměti, že nová vlna inovací – spojená s tzv. DARQ, tj. technologiemi distribuovaných účetních knih (blockchain), umělou inteligencí (AI), rozšířenou realitou a kvantovými výpočty (quantum computing) – je již za dveřmi,“ říká Kotoun.
Téměř polovina (47 %) dotazovaných bankéřů si myslí, že na jejich firmu bude mít v příštích třech letech největší vliv umělá inteligence (AI). Podle trendu nazvaného „Síla DARQ“, by banky mohly snížit své náklady o 20-25 %, pokud rozšíří své aktivity pomocí AI. Zatímco více než polovina bank nově zavedla nebo zavádí AI v jedné nebo více oblastech své činnosti, je zde překvapivých 20 % respondentů, kteří zavádění umělé inteligence neplánují ani ji nijak nezkoumají, aby její zavedení zhodnotili.
Téměř pětina bankéřů (19 %) si myslí, že ze všech čtyř DARQ technologií budou mít na jejich banku v příštích třech letech největší vliv kvantové výpočty, zatímco pouze 17 % uvedlo totéž o blockchainu, což je možná náznakem toho, že ti, co jej již dříve zavedli, se od tohoto trendu odvracejí.