Otevřené bankovnictví? Zásadní bude bezpečnost

Vzhledem k tomu, že otevřené bankovnictví – které bankám velí otevírat své systémy třetím stranám – zavádí stále více zemí, bude ještě zásadnější zajistit bezpečnost nejen sítí bank, ale i jejich partnerů v ekosystému. Tak lze shrnout zásadní sdělení každoroční zprávy společnosti Accenture, která předpovídá hlavní technologické trendy v bankovnictví v příštích třech letech.
Ilustrační foto: Pixabay

Accenture Banking Technology Vision 2019 uvádí, že zatímco nyní zákazníci svým bankám důvěřují, že bezpečně uchovávají jejich údaje, udržení této důvěry v éře přechodu k otevřenému bankovnictví bude po bankách vyžadovat, aby zajištovaly rovnováhu mezi silnou bezpečností a uživatelsky přívětivými zákaznickými zkušenostmi. Zatímco devět z deseti bankéřů (92 %) ví, že zákaznická důvěra bankovním partnerům v ekosystému je velmi důležitá, pouhých 31 % bankéřů potvrzuje, že jejich partneři pracují na dostatečném zabezpečení.

„Rychlost datového přenosu, tlak regulátorů, trhy okamžiku, personalizovaná nabídka. To vše požadují zákazníci po finančních poskytovatelích. Za lepší nabídku jsou ochotni sdílet svá data ve větší míře, než doposud. Tato otevřenost a větší a širší objem zákaznických dat klade podstatně větší důraz na poskytovatele finančních služeb v oblasti bezpečnosti. Počínaje solidním řešením pro správu a kontrolu vystavených API, až po kvalitní řízení dat uvnitř společnosti s ohledem na klientské souhlasy a přístupnost dat,“ tvrdí Karel Kotoun, manažer v oblasti finančních služeb ze společnosti Accenture.

PSALI JSME:
Klienti bank prý ztrácejí důvody chodit na pobočku. Na internetu na ně ale může číhat nebezpečí

Podle Kotouna lze na trhu pozorovat dva hlavní trendy: „Tím prvním je pokračující digitalizace prodeje finančních produktů on-line, podpořená rozšířenou sadou on-line self-service funkcionalit. Druhým trendem je zvyšující se komplexita a počet finančních produktů, které běžný bankovní úředník jednoduše není schopen detailně poznat a pochopit. Oba tyto trendy vytvářejí potřebu pro tzv. přehled zákazníka 360°.“

Tato znalost podpořená širším spektrem dat umožní finančním institucím poskytovat na míru vytvořené produkty poskytnuté prostřednictvím přímých on-line kanálů, anebo tzv. poradců 2.0.

„Finanční sektor zažívá v posledních letech velikou vlnu disrupce nejen na poli distribuce a produktů, ale také v oblasti technologií. Dle Moorova zákona se bude tempo inovace exponenciálně zrychlovat. Proto musí mít současné finanční instituce, které právě prošly digitalizační proměnou na paměti, že nová vlna inovací – spojená s tzv. DARQ, tj. technologiemi distribuovaných účetních knih (blockchain), umělou inteligencí (AI), rozšířenou realitou a kvantovými výpočty (quantum computing) – je již za dveřmi,“ říká Kotoun.

PSALI JSME:
Téměř třetina klientů by kvůli kvalitě elektronického bankovnictví změnila banku

Téměř polovina (47 %) dotazovaných bankéřů si myslí, že na jejich firmu bude mít v příštích třech letech největší vliv umělá inteligence (AI). Podle trendu nazvaného „Síla DARQ“, by banky mohly snížit své náklady o 20-25 %, pokud rozšíří své aktivity pomocí AI. Zatímco více než polovina bank nově zavedla nebo zavádí AI v jedné nebo více oblastech své činnosti, je zde překvapivých 20 % respondentů, kteří zavádění umělé inteligence neplánují ani ji nijak nezkoumají, aby její zavedení zhodnotili.

Téměř pětina bankéřů (19 %) si myslí, že ze všech čtyř DARQ technologií budou mít na jejich banku v příštích třech letech největší vliv kvantové výpočty, zatímco pouze 17 % uvedlo totéž o blockchainu, což je možná náznakem toho, že ti, co jej již dříve zavedli, se od tohoto trendu odvracejí.

PSALI JSME:
Máte v mobilu nějakou finanční aplikaci? Buďte ve střehu

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Technologie

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Analýza
Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není možné nic namítat. Ale opravdu je evropské Nutri-Score tou cestou, jíž by se mělo značení potravin ubírat?