
Za první tři měsíce od spuštění Apple Pay v ČR si přes svůj telefon či hodinky propojili klienti více než 39 tisíc debetních a kreditních karet.
Nejčastěji platí v obchodech s potravinami, v restauracích a na čerpacích stanicích. Celkový počet transakcí, u kterých lidé využili Apple Pay, vzrostl ze 180 tisíc za první měsíc na 840 tisíc za tři měsíce.
„Obrovský nárůst počtu transakcí potvrzuje, že placení mobilem či hodinkami je u klientů velmi oblíbené, protože je rychlé, pohodlné a bezpečné,“ říká Jan Hruška, manažer pro platební karty MONETA Money Bank.
Klienti podle něj takto zaplatí v průměru 15krát měsíčně, což je mnohem víc než v případě průměrného počtu plateb provedených klasickou plastovou kartou.
„Nejaktivnější klient zaplatil pomocí Apple Pay už 500x. Dosud nejvyšší jednorázová utracená částka byla uhrazena při nákupu auta v Brně, a to přes 147 tisíc Kč,“ upřesňuje.
Tým badatelů z amerických a čínské univerzity loni publikoval studii, která se zaměřuje na to, jak se změnilo nákupní chování Číňanů v souvislosti s rozmachem čínské nejpopulárnější mobilní platební platformy, Alipay, v letech 2010 až 2013. Číňané po přechodu na platby mobilem navýšili své spotřební výdaje (utracenou částku na jednu platební transakci) o 2,4 procenta, zatímco častost jejich plateb (počet transakcí měsíčně) stoupl o 23 procent.
„Vzhledem k tomu, že Alipay je globálně největší platformou pro mobilní platby, je daný výzkum poměrně reprezentativní ohledně podobných trendů jinde ve světě, včetně Česka,“ říká hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda.
S přechodem na mobilní placení podle něj lidé navyšují spíše své požitkářské výdaje, tedy výdaje za jídlo, zábavu či cestování. Citovaná studie, poznamenává ekonom, naopak neprokázala navýšení výdajů za vzdělání nebo zdravotní péči. „Mobilem budou i Češi v budoucnu zřejmě nejvíce hradit poměrně drobné výdaje. Například nákup automobilu tak zřejmě nadále budou uskutečňovat spíše nějakou tradičnější metodou než mobilem,“ komentuje Kovanda zprávu banky.