
Česká spořitelna má po celé zemi 320 poboček, žádná ale zatím nevykročila do budoucnosti natolik, jako Future Lab v centru Prahy. Žádná jiná nepropojuje tak výrazně lidské a digitální finanční poradenství. Však zde také poskytují rady virtuální Avataři.
Jak se Finanční a ekonomické informace (faei.cz) přesvědčily přímo na místě, tým pobočky je pojmenoval Adam a Eva. A stejně jako jejich dávní předchůdci z masa a kostí, se neustále vzdělávají. V budoucnu by měli být schopni poradit až s 80 procenty běžných žádostí klientů.
Podle členky představenstva České spořitelny Daniely Peškové už pobočky přestaly být místem, kam si lidé chodí pro peníze. Změnila se na centra, kde naprostá většina zákazníků očekává především finanční poradenství.
„Future Lab náš koncept posouvá na novou úroveň a posiluje kvalitu poradenství díky využití umělé inteligence a zároveň vůbec poprvé umožňuje klientům využívat služby na pobočce nonstop,“ konstatovala Pešková.
Petr Ropický, šéf distribuce ve Spořitelně, dodal, že ve Future Labu se bude hodně experimentovat a zkoušet nové způsoby obsluhy klientů. Vyškolení experti ani nebudou sedět za přepážkou, ale chodit mezi návštěvníky a společně s nimi testovat technologické novinky.
„Pokud se některá z nich osvědčí, zavedeme ji do praxe. A to nejen v naší pobočce Future Lab, která se nachází v budově Albatros na rohu ulic Národní a Na Perštýně, ale postupně i v dalších pobočkách po celé České republice a v zemích, kde Skupina Erste působí,” řekl Ropický.
Sklo mění barvu
Že jde o bankovní pobočku z „jiného světa“, podtrhuje také její vzhled včetně rostlin na stropě nebo zeleného sloupu z živých rostlin u vchodu. V prostoru byl také využit černý barisol (speciální fólie – pozn. aut.), který mění barvu podle toho, jak jsou jednotlivé místnosti obsazené.
Po vstupu dovnitř změní barvu také sklo, aby měl zákazník dostatek soukromí pro osobní schůzku nebo videohovor s bankéřem. Petr Ropický uvedl, že mnozí zaměstnanci i klienti banky už zcela běžně experimentují s nástroji umělé inteligence, jako je ChatGPT nebo Copilot.
„Future Lab se stane přirozeným místem setkávání AI nadšenců z řad našich poradců i klientů. Věříme, že z jejich interakce může vzejít řada zajímavých inovací a nápadů, které využijeme v našem poradenství,” poznamenal Ropický.
„Proto říkáme, že tato pobočka je pro nás laboratoř. Stále věříme, že největší síla je v kombinaci lidského a digitálního poradenství, což nám potvrzuje i nedávný průzkum, který jsme si nechali zpracovat mezi klienty jednotlivých bank,“ dodal Ropický.
Pobočky zatím nerušit
Tento průzkum mají faei.cz k dispozici. Byl proveden v rámci projektu Index prosperity a finančního zdraví pro Českou spořitelnu a portál Evropa v datech agenturou Ipsos na vzorku více než tisícovky dotázaných.
Vyplynulo z něj, že většina Čechů vítá nástup moderních technologií v bankovnictví, ale současně si přejí zachovat kamenné pobočky, které považují za důvěryhodnější místo pro řešení složitějších požadavků. Lidé nechtějí přijít o osobní kontakt s bankéřem.
Většina by však zároveň uvítala modernizaci poboček, a to nejčastěji ve formě možnosti objednat se na konkrétní čas, samoobslužných terminálů nebo třeba AI asistentů – jak to třeba zavedl právě Future Lab.
Podle dat Eurostatu má 35 procent obyvatel nadprůměrné digitální dovednosti, což Česko řadí na 8. místo v unijním srovnání. Podle průzkumu Ipsos přijímají technologie zejména muži (86 % oproti 73 % žen) a platí, že čím jsou mladší, tím jsou novým technologiím otevřenější.
„Zatímco technologičtí nadšenci tvoří bezmála čtvrtinu populace, vyložených odpůrců jsou jen dvě procenta. I mezi lidmi ve věku 50 až 65 let odpor k technologiím nepřesahuje 3,5 procenta. Otevřenost roste s mírou vzdělání i osobním příjmem,“ řekl Tomáš Odstrčil, šéfredaktor Evropy v datech.
















