Zákon o ochraně osobních údajů chrání početné stádo podvodníků stáčející bez skrupulí tachometry ojetých aut. Autobazary, které se stočeným vozům chtějí vyhnout, a na výkupu takové auto zjistí, nesmějí své zjištění zveřejnit, a to ani v registru, který mezi sebou sdílejí prodejci. Identifikační číslo vozidla (VIN) je totiž podle Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) osobním údajem vlastníka vozidla.

V důsledku to znamená, že když podvodník neuspěje v jednom bazaru, zkusí to jinde, nebo auto prodá nějakému naivnímu motoristovi. V těchto dnech na takový vůz bez identifikace ukázal jeden z největších autobazarů u nás, Auto ESA. Jak ukazuje report specializované firmy Cebia, daný Peugeot Boxer měl tachometr stočený o neuvěřitelných 350 tisíc kilometrů.
To je opravdu už extrém, když se podle zmíněné firmy skutečně ujeté kilometry nejčastěji stahují o třicet, padesát tisíc kilometrů, v extrému pak o dvě stě. Uvedený vůz už ale zřejmě někde putuje, autobazar ho ale na černé listině zveřejnit nesmí.
Pokud by na vlastníka podal trestní oznámení, šlo by obtížně prokázat, že tachometr stočil sám dosavadní majitel nebo že ho nechal stočit. Přitom tzv. servis tachometrů, což není nic jiného než služba snížení počtu najetých kilometrů, se stále na internetu běžně nabízí. Podvodníci se případného trestního stíhání očividně nebojí.
ÚOOÚ totiž považuje VIN za osobní údaj, kdy za porušení zákazu zveřejňování osobních údajů lze podle zákona uložit pokutu až do výše pěti milionů korun. Na druhé straně tomu, kdo přetočí tachometr, přitom reálně hrozí podmínka. Dost málo, pokud vezmeme v úvahu, že stočený tachometr, zastřený původ anebo nelegální omlazovací kůru má za sebou podle společnosti Cebia kolem 40 procent vozů, které v tuzemsku jezdí. Jde o statisíce vozidel rotujících na našem trhu ojetin.