
Nákaza se v těchto dnech masivně šíří z Číny, kde tamní režim nezřízeně uvolnil drakonické covidové restrikce a v rámci přístupu „ode zdi ke zdi“ dochází k dramatickému nárůstu poštu nakažených, hospitalizovaných a také zemřelých, byť existují značné pochyby o transparentnosti čínských oficiálních údajů.
Například ve středu vyšlo najevo, že na leteckých linkách mezi Pekingem, resp. Šanghají a italským Milánem byla takřka polovina cestujících pozitivní na covid. Podle dat Bloombergu se v minulém týdnu během jediného dne nakazilo v Číně covidem 37 milionů lidí.
To by byl naprostý rekord, neboť dosud činil nejvyšší počet globálně nakažených během jednoho dne zhruba čtyři miliony osob. Italské úřady se tak připojují k těm japonským nebo americkým, které pro cestující z Číny vyžadují covidové testování.
Rychlé šíření covidu v Číně a potenciálně i ve světě ohrožuje stále velmi křehké globální dodavatelsko-odběratelské řetězce. V Česku to pociťují například zájemci o některé druhy léků, které jsou jen obtížně k dostání, pokud vůbec. Za nedostatkem stojí z velké části závislost jejich výroby na Číně.
Čínskou ekonomiku nyní mohou dramaticky navýšené počty nakažených a hospitalizovaných ochromit a tím zadělat na další fatální narušení mezinárodních dodavatelsko-odběratelských řetězců. Takové narušení po nějaké době působí jako inflační tlak, protože představuje ochromení nabídkové strany.
Současně bezhlavé uvolňování čínských covidových restrikcí může znamenat další mocný inflační tlak i z důvodu dění na poptávkové straně. To proto, že Čína je nenasytným dovozcem řady surovin, včetně ropy.
Pokud by tedy promoření covidem, které tam nyní rapidním tempem probíhá, ustála, dojde k mohutnému vzestupu globální poptávky po surovinách, včetně právě ropy a ropných produktů. Čína je největším světovým dovozcem ropy.
Dodatečné silné inflační tlaky, které čínské covidové uvolňování tedy může způsobit jak na nabídkové, tak poptávkové straně globální ekonomiky je bolehlavem pro světové centrální banky v čele s tou americkou.
Pokud by kvůli novým čínským inflačním tlakům musely ještě důrazněji zvedat své úrokové sazby, hrozilo by Západu i světu jako takovému zabřednutí do ještě hlubší recese, než s jakou se víceméně počítá nyní.
Hrozba takové, ještě hlubší recese nyní stahuje akciové trhy v USA, Evropě i Asii. Vytváří také nový tlak na pokles ceny ropy. Z něj právě mohou v příštích týdnech těžit čeští motoristé. Pohonné hmoty by jim zkraje roku 2023 mohly ještě dále zlevňovat.
Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 se aktuálně u čerpacích stanic v Česku prodává v průměru za 36,14 Kč, před týdnem byl o 26 haléřů dražší. O 17 haléřů na litr zlevnila nafta, za litr teď řidiči dají průměrně 37,69 koruny. Benzín v tomto týdnu zlevnil nejníže od letošního 19. ledna, nafta pak nejníže od 26. února.
Znamená to, že už i nafta smazala takřka celý cenový nárůst, jenž nastal následkem ruské invaze na Ukrajinu, která začala letos 24. února. Nutno však říci, že v případě nafty ke zlevnění dopomáhá také červnové snížení spotřební daně z ní, o 1,50 koruny na litr, které Fialova vláda – na rozdíl od benzínu – ponechává v platnosti.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)