
„V rámci SRNA indexu jsme kvůli nové situaci přišli o jeden ze zdrojů, dokázali jsme ho však nahradit daty, která ještě věrněji odrážejí situaci na českých silnicích. Informace o střetech se zvěří se nyní získávají, vedle dopravních nehod, také z podkladů tísňové linky 158, kam mají motoristé povinnost srážky se zvěří hlásit,“ vysvětlil Michal Bíl, odborník na střety se zvěří z Centra dopravního výzkumu.
Vzhledem k tomuto novému sledování se počet srážek se zvěří za uplynulé pololetí v Česku přehoupl přes 15 tisíc, společně s evidovanými případy české policie jde o 15 632 případů. Ale nejde jen o statistiku. Pokud dojde ke střetu se zvěří, od letošního dubna policie už nevyjíždí na místo nehody automaticky.
Od dubna platí jasná instrukce: Musíte zavolat na linku 158 přímo z místa střetu. „Záznamy z tísňové linky neobsahují informace o odhadované výši škody ze strany policie, SRNA index proto pracuje s očekávanou cenou na jednu nehodu, a to na základě údajů z předchozího vydání indexu,“ informoval Jan Marek, tiskový mluvčí pojišťovny.
Výsledkem je podle něj realistický pohled na škody, které střety se zvěří způsobí na životech, zdraví i majetku. V Česku, jak uvedl, střety se zvěří od letošního dubna do září přinesly účet ve výši nejméně 838 milionů korun.
„Jen na případy, které policie reálně zaevidovala, připadá 193 milionů korun. Jde o ty vůbec nejzávažnější a tedy nejvyšší škody, kde po střetu se zvířetem došlo k úmrtí či zranění posádky a také ke škodám na majetku třetích osob. Zvěř v uplynulém půlroce způsobila při dopravních nehodách deset vážných zranění,“ sdělil mluvčí pojišťovny.
Generali Česká pojišťovna, u níž jsou pojištěny přes dva miliony tuzemských motoristů, za duben až září řešila s klienty celkem 4 255 pojistných událostí, za něž vyplatila 223 milionů korun. „Meziročně jde o nárůst jak v počtu případů, tak vyplacené hodnoty na opravu poškozených vozidel,“ komentoval situaci Patrik Nauš, senior manažer likvidace pojistných událostí motorových vozidel.

Průměrná škoda podle něj roste a aktuálně přesahuje 52 tisíc korun. Náklady na pojistné události, kde figuruje sražená zvěř, se stále průběžně zvyšují: „Následky po srážce se zvěří z 55 procent řeší z havarijního pojištění a ze 45 procent z připojištění střetu se zvěří,“ Nauš. Do cenových kalkulací oprav se promítá jak nárůst ceny práce v autoservisech, tak zvyšující se ceny materiálu a náhradních dílů.
Z praxe vyplývá, že srážky se zvěří se odehrávají nejčastěji v noci (57 %). Necelá třetina se jich odehraje za denního světla a přes 13 procent za svítání nebo za soumraku. „Z našich statistik plyne, že s největší pravděpodobností se řidiči setkají se srnčí zvěří (80 % případů) a s divokými prasaty (kolem 10 %),“ doplnil statistiky Michal Bíl z Centra dopravního výzkumu.
„Ke srážce se zvěří volejte policii za každých okolností. I v případě, kdy je auto poškozené jen nepatrně. Policie ovšem ne vždy přijede. Od 1. dubna 2025 totiž došlo ke změnám v postupu při dopravních nehodách se zvěří,“ doporučuje Direct pojišťovna na svém webu. Policie nebude vyjíždět ke všem těmto nehodám; v některých případech bude dokumentace na řidičích.













