
Z průzkumu je patrné, že kulturní zážitky nejsou naší pravidelnou součástí života: Téměř polovina pracujících Čechů (46 %) chodí za kulturou jen několikrát ročně a pouze jeden z deseti si dopřává kulturní akce několikrát do měsíce. Necelá čtvrtina pak vyrazí za kulturou jednou za měsíc.
Výrazné jsou v tomto směru generační rozdíly. Nejméně jsou kulturní zážitky atraktivní pro věkovou skupinu 54–65 let. Více než 30 procent z nich navštěvuje nějaké akce jen zřídka nebo vůbec, téměř 47 procent pak jen několikrát za rok a jen okolo 15 procent jednou za měsíc.
Naopak ti nejmladší (18–26 let) kulturu rozhodně nezanedbávají. Více než deset procent z nich si někam zajde několikrát za měsíc, 37 procent jednou za měsíc, přes 40 procent několikrát za rok a jen necelých 12 procent kultura neláká takřka vůbec. Pokud jde četnost návštěv kulturních akcí týče, rozdíly mezi muži a ženami ani mezi obyvateli měst a venkova se podle šetření neprojevují.

Žádné vysoké sumy ale Češi ochotní za kulturu vynakládat nejsou. Průzkum ukázal, že téměř polovina z nich utratí za kulturu maximálně 500 korun měsíčně, zhruba 32 procent pak 500 až 1 000 Kč měsíčně. Jen malá část populace (4 %) překročí hranici 2 000 korun. Více za kulturu vydávají lidé ve velkých městech než na venkově.
Platí také, že čím vyšší věk, tím nižší částky lidé za kulturu měsíčně vydávají. S věkem také klesá ochota za kulturou cestovat. Při pohledu na jednorázové výdaje jsou Češi nejčastěji ochotni zaplatit do tisícovky za vstupenku (80 %). Necelá třetina pak do 500 korun, a jen pětina lidí by byla naopak ochotna vydat více než 1 000 Kč.
Pokud jde o preference, koncerty a festivaly (64 %) spolu s kinem (63 %) dominují žebříčku kulturních aktivit. Divadlo, opera či balet přitahují 38 procent Čechů a výstavy nebo galerie jen 29 procent. I zde výsledky průzkumu ukazují generační rozdíly – mladší lidé dávají jednoznačně přednost kinům a hudebním festivalům (přes 70 %), zatímco starší ročníky častěji volí divadlo nebo výstavy.
Průzkum ukázal, že kultura je v Česku silně vázaná nejen na ekonomickou situaci, ale i na životní styl jednotlivých věkových skupin. Divadlo, opera a balet lákají více ženy (44 %) než muže (32 %). Ženy také chodí o něco častěji do kina a na koncerty.

Rozdíly jsou pak v preferencích akcí v závislosti na vzdělání. Nejmarkantnější jsou u návštěvy divadel, která nejčastěji navštěvují vysokoškolsky vzdělaní lidé (49 %), středoškoláků o něco méně (41 %), vyučených jen 28 %. U festivalů i kin jsou rozdíly výrazně menší.
Letošní reprezentativní průzkum agentury STEM pro město Ostrava, o němž jsme psali před nedávnem, ukázal na možné regionální rozdíly vztahu místních obyvatel ke kultuře a jejich aktivity v této oblasti. Ostravané a Ostravanky se nejčastěji zajímají o film (84 %) a hudbu (81 %), s odstupem také o divadlo (56 %) a literaturu (51 %). Kolem třetiny obyvatel vyhledává tanec (36 %) či výtvarné umění (32 %).
Více než polovina Ostravanů (53 %) v průzkumu uvedla, že si pro své kulturní potřeby vystačí s domácí produkcí – například se streamovacími platformami, jako Netflix, sledováním klasické televize nebo poslechem hudby. Častěji to uváděli mladší lidé a ti s nižším vzděláním.












