
Březnový termín se týká pouze těch, kdož si daně umí spočítat sami, zatímco pomoc daňového poradce či účetní znamená odklad až do 3. července. Kdo tuto proceduru už několikrát podstoupil, tak ví, že je to činnost hlavně otravná, ale pokud růžový formulář otevíráte letos poprvé, možná se vám bude hodit několik praktických rad.
ZAČÍNÁ TO VOLBOU FORMULÁŘE
Kdo zvládne spočítat si daně sám? V podstatě každý, kdo podniká při zaměstnání, vede jednoduché účetnictví, není plátcem DPH a náklady uplatňuje formou paušálu. Tomu stačí si vzít daňový formulář (obvykle Přiznání k dani z příjmu fyzických osob) a přílohy (určitě č. 1, a pokud máte příjmy z prodeje akcií, nájmu a podobně, tak i č. 2). Pak stačí jít položku po položce podle návodu, který bývá na úřadech umístěn v blízkosti formulářů, nebo tvoří druhou stranu přílohy.
Spočítat si daně opravdu není problém, to je v podstatě sčítání a odčítání několika čísel a jednou výpočet 15 %, mnohem horší je vepsat správná čísla do správných kolonek. Když se to nepovede, počítejte s nutnou opravou za přítomnosti daňových úředníků. Je skutečně s podivem, proč má přiznání pořád ještě tolik položek a zúžit jej na alespoň dvě strany se povedlo letos jako novinka jen pro ty, kteří mají více zaměstnání a jejich daně odvádějí zaměstnavatelé průběžně formou zálohy.
MYSLETE NA SLEVY A ODEČTY
Další variantou je vyplnit interaktivní formulář, který nabízejí mnohá média. Autor s touto službou však příliš dobrou zkušenost nemá, protože jednak bývá stažení formuláře zpoplatněné (to už mohu peníze dát účetní) a navíc se loni sám přesvědčil, že renomovaný portál nabízel formulář, který náklady od příjmů neodečítal, ale obě položky sčítal. To pak vycházely sumy…
Na co při vyplňování přiznání k dani nezapomínat? Snad jen naprostým nováčkům, kteří při zaměstnání podnikají a daně jsou pro ně prvním výletem do španělské vesnice, je nutné připomenout, že se sčítají příjmy od všech zaměstnavatelů, paušální náklady se však počítají jen ze závislé činnosti.
Uplatňovat náklady formou paušálu má především při menších příjmech dvě výhody – nemusíte si vést podrobné účetnictví a vyhnete se dohadům s úředníky, zda je konkrétní náklad uznatelný. Není třeba se děsit, pokud na konci objevíte vypočtenou vysokou daň – větší část totiž už za vás zaplatil zaměstnavatel.
Jaké slevy můžeme uplatnit? V první řadě to jsou tzv. odečitatelné položky, jimiž si snižujeme základ daně. Mezi nejčastější patří příspěvky na penzijní pojištění a spoření či životní pojištění (po max. 12 000 Kč), úroky z úvěru na bydlení (hypotéka), dary, náklady na zkoušky ověřující výsledky dalšího vzdělání, atd. Společné mají to, že je nutné je doložit dokladem. Na druhou stranu tato povinnost znamená i pomoc, protože na potvrzení zaslaném bankou či jiným finančním ústavem je již uvedeno, zda můžete odečet uplatnit a v jaké výši.
ODPOČTY DAŇ PŘÍJEMNĚ SNIŽUJÍ
Od všech příjmů (ponížených o náklady) tedy odečtete odečitatelné položky a ze získané částky si vypočtete daň (částku vynásobte 0,15). Ale to ještě není konec, protože vás čekají ještě další odpočty. Za sebe samého odečítáte z daně 24 840 Kč, což je částka, na kterou mají nárok všichni poplatníci, i když podnikali jen část roku.
Ale kromě toho je možné uplatnit slevu ve stejné výši na manželku (manžela) s vlastními ročními příjmy do 68 000 Kč a v různé výši na zdravotní postižení, na studenta, školkovné a letos jako mimořádnou novinku pro všechny postižené i na EET.
Časté daňové zvýhodnění je na dítě (letos navýšené), které však může uplatnit jen jeden z rodičů – na první dítě ve výši 13 404 Kč, na druhé 17 004 Kč a na třetí a další 20 604 Kč. Jestliže se dítě narodilo v průběhu roku 2016, potom se daňové zvýhodnění krátí za každý „zmeškaný“ měsíc dvanáctinou. Znovu opakujeme, že tyto slevy snižují přímo daň, nikoli tedy pouze daňový základ.
Ale aby to nebylo tak jednoduché, slevu na manželku a daňové zvýhodnění na děti za rok 2016 nemůže v daňovém přiznání uplatnit OSVČ využívající výdajový paušál. Výjimku však tvoří dost časté případy, kdy o tyto slevy žádá zaměstnanec, jehož podnikání tvoří méně než polovinu základu daně. Ten může uplatnit slevu na manželku a daňové zvýhodnění na děti i při využití paušálu u samostatné výdělečné činnosti, takže se velmi často místo zaplacení daně dostane do mnohem příjemnější situace – bude v přeplatku.
Jak je to možné? Zaměstnavatel za něj zkrátka na zálohách na daň zaplatil více, než po všech odečitatelných položkách a slevách tvoří vypočtená daň. Asi každého napadne, že se vyplatí nahlásit fiktivní přivýdělek a s manželkou na mateřské a několika dětmi se musí dostat do přeplatku pokaždé. Jako alespoň nějaká pojistka proti tomu postupu je omezení, že nárok na daňový bonus mají pouze poplatníci s ročním přivýdělkem alespoň ve výši 59 400 Kč. Ti mohou o přeplatek žádat přímo na růžovém formuláři.
NEZAPOMÍNEJTE NA POJIŠŤOVNU A SOCIÁLNÍ SPRÁVU
A zbývá poslední úkon, často zapomínaný. Přiznání je třeba podepsat a opatřit datem, jinak je neplatné. Na finanční úřad je možné jej dopravit i jako černobílou kopii, ale kdo vlastní datovou schránku, je povinen poslat daňové přiznání v elektronické podobě. A můžeme se vrhnout na přehled pro zdravotní pojišťovnu a sociální správu.
Všechny zdravotní pojišťovny mají elektronické formuláře na svých webových stránkách a doporučujeme je využít. Stačí totiž vyplnit jen základní údaje, přičemž je důležité si pohlídat, že do řádku 1 se uvádějí všechny příjmy, zatímco do řádku 2 výdaje z řádku 102 Přiznání k dani (paušál z podnikání). Konkrétně, pokud máte mj. zisk z prodeje akcií, na ten se paušál nevztahuje.
Naproti tomu do Přehledu pro Českou správu sociálního zabezpečení (lze stáhnout např. z portálu ČSSZ) se místo příjmu uvádí daňový základ (snížený o odečitatelné položky). Pro oba elektronické přehledy však platí, že pak jen vyplníte počet měsíců, v nichž jste podnikali, a pohlídáte si, kolik jste už zaplatili na zálohách.
O případný přeplatek žádáte rovnou prostřednictvím Přehledu, v případě nižší částky doporučujeme ponechat ji jako zálohu pro další období. Na zdravotní pojišťovnu i příslušnou správu sociálního zabezpečení musíte odevzdat tiskopis do 2. května 2017, úhrada musí být provedena do 10. května 2017, resp. do osmi dnů od podání přehledu.
Na co si dát pozor při vyplnění daňového Přiznání a Přehledu příjmů:
- Vybrat správný formulář a nezapomenout na přílohy.
- Pokud formulář vyplňujete sami, velmi pečlivě si hlídat, zda jste nezapomněli na některou z mnoha kolonek. Ušetříte si tak dodatečnou návštěvu finančního úřadu.
- Slevy dokládáte potvrzeními, na minimálně základní odpočet má nárok každý poplatník.
- Nezapomeňte přiznání podepsat. Odevzdat můžete i kopii, kdo má datovou schránku přiznání povinně odevzdává elektronicky.
- Další měsíc máte na vyplnění a odevzdání přehledu pro zdravotní pojišťovnu a správu sociálního zabezpečení.