
Pražská ulice Na Příkopě si oproti minulému žebříčku polepšila o tři místa. Díky tomu se posunula na 19. místo. K umístění jí pomohlo výše nájemného, které v některých domech přesahuje 230 eur na metr čtvereční, což je v přepočtu bezmála 72 tisíc korun ročně
Společnost Cushman & Wakefield – přední světový poskytovatel realitních služeb – vydala každoroční zprávu Nejdražší nákupní ulice světa už potřicáté. Firma sleduje 446 nejvýznamnějších nákupních ulic po celém světě, nejdražší z nich se potom dostávají na základě interních dat do zveřejňovaného žebříčku.
Nové obchody Na Příkopě…
Firma připouští, že mezi nejdražší ulice v Česku patří vedle Na Příkopě rovněž zmiňovaná Pařížská. A uznává, že Pařížská je významným místem pro luxusní značky. Jenže Na Příkopě je z hlediska turistiky, frekvence procházejících lidí nebo umístění v historickém jádru Prahy významnější ulicí, takže i cílová skupina je výrazně širší. Kromě hodně rozšířených značek zde zákazník narazí i na ty prémiové.
V obou ulicích letos vzrostlo nájemné, přičemž mezi nejatraktivnější prodejní prostory patří rohové domy nebo významné historické stavby. „Za pronájem takových prostor může vlastník požadovat prémiové nájemné, které dokonce přesahuje zmíněných 230 eur za metr čtvereční,“ uvedla společnost Cushman & Wakefield.
Koncem února například otevřela Na Příkopech svou prodejnu španělské šperkařství Tous, kterou na českém trhu zastupuje firma CBRE. „Společně plánujeme otevření dalších jednotek v Praze i v regionálních městech,“ řekl Tomáš Beránek z CBRE. Až dosud mělo Tours butiky pouze v obchodních centrech, novou prodejnu Na Příkopech pokládá za svou vlajkovou. Na Příkopech otevřely obchody rovněž Swarovski a Vapiano.
„Její potenciál je však zdaleka nevyčerpaný. V brzké době atraktivita celé oblasti dále vzroste v důsledku nových projektů, z nichž nejzásadnější je rekonstrukce Savarinu,“ říká Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních nemovitostí ve střední a východní Evropě společnosti Cushman & Wakefield.
… a rovněž v Pařížské
Také v Pařížské ulici otevřely své obchody některé významné světové značky: Například Brunello Cucinelli, Hogan a Philipp Plein, Elisabetta Franchi a Furla. Luxusní značky se rovněž objevují v okolních třídách, třeba v přilehlé ulici Široká nedávno otevřela butik módní ikona Christian Louboutin.
Podle autora zprávy Nejdražší nákupní ulice světa Darrena Yatese je globálně o špičkové maloobchodní lokality stále velký zájem. Proč? „Přední obchodníci využívají tyto prodejny v rámci své strategie přilákání a udržení zákazníků,“ vysvětlil Yates.
„Vyhlídky tohoto odvětví jsou stále světlé, v důsledku společenských a technických změn však přichází fáze ´více než maloobchod´, což znamená, že bude třeba přizpůsobit také obchodní modely,“ uvedl Justin Taylor ze společnosti Cushman & Wakefield.
„Tradiční maloobchod sice přežije a na mnoha místech bude i prosperovat, pravděpodobně však bude tvořit menší část celkového mixu nájemců. I v těchto nejdražších lokalitách hlavních městských ulic nejspíš budeme svědky smíšeného využití – restaurace, volnočasové aktivity, fitness a služby.“