
Po dramatickém propadu v roce 2020 kvůli razantním cestovním proticovidovým opatřením se letecká doprava přece jen začala vzpamatovávat. Dokazují to rovněž čísla za uplynulý rok z letiště v pražské Ruzyni.
„V loňském roce jsme odbavili celkem 4 388 826 cestujících, což je o dvacet procent více než v roce 2020, ale stále jde o propad asi o 75 procent oproti doposud nejúspěšnějšímu roku 2019,“ uvedl Jiří Pos, předseda představenstva Letiště Praha. Dodal, že vloni převládal hlavně výjezdový turismus. U některých dovolenkových míst zaznamenalo letiště nárůst zájmu až ve stovkách procent.
V roce 2020 byly odbaveny 3,6 milionu cestujících, přičemž první dva měsíce v roce nebyly ještě ovlivněny současnou pandemií. Meziročně se zvýšil počet pohybů letadel o 13 procent na více než 61 tisíc.
Nejvytíženější 22. srpen
Nejvytíženějším dnem uplynulého roku – s ohledem na počet odbavených cestujících – byl 22. srpen, kdy bylo odbaveno bezmála 31 tisíc pasažérů.
Nejvíce cestujících z Prahy zamířilo do Španělska, Řecka a Itálie, z konkrétních měst pak přímými lety nejčastěji do Amsterdamu, Paříže a Londýna. Nejčastěji cestující pražského letiště využívali služeb leteckých společností Smartwings, Ryanair, Lufthansa, KLM a Českých aerolinií.
„Rok 2021 byl rovněž ve znamení obnovování spojení a počtu frekvencí do již obsluhovaných destinací. Přivítali jsme pět zcela nových dopravců a přidali spojení do šesti nových destinací, včetně vzdálených exotických míst,“ konstatoval Pos. Mezi ně patří Zanzibar, Maledivy a Punta Cana v Dominikánské republice. Celkem z Prahy v roce 2021 létali 52 dopravci do 138 destinací na pravidelných i nepravidelných linkách.
Za pozitivní trend označilo vedení ruzyňského letiště poslední čtvrtletí loňského roku, tedy před nástupem další vlny koronavirové pandemie. V této době bylo odbaveno z destinací typických pro příjezdový cestovní ruch o 26,9 procenta více cestujících, než v předchozím čtvrtletí. Šlo o země, jako jsou Velká Británie, Francie, Německo, Itálie, Španělsko nebo Izrael.
Prázdné české nebe
Výrazný pokles letecké dopravy zaznamenalo rovněž Řízení letového provozu. Provoz nad Českem vloni klesl na 361 522 letů, což je přibližně o 18 tisíc méně, než předloni. Oproti období před krizí jde ale o pokles o zhruba 57 procent.
„Od roku 2021 jsme určitě očekávali mnohem víc. S ohledem na přetrvávající omezení se civilní letecká doprava nevrátila ani zdaleka do předcházející kondice. Nadále však bereme celý tento vývoj i jako příležitost k zásadní modernizaci našich technologií i přípravě klíčových profesí na návrat provozu k předchozím hodnotám, který by měl nastat nejpozději v roce 2025,“ konstatoval Jan Klas, generální ředitel podniku. Největšími zákazníky byly v roce 2021 společnosti Qatar Airways, Turkish Airlines a Wizz Air.
Vývoj provozu v českém vzdušném prostoru byl horší, než evropský průměr, který dosáhl úrovně 56 procent roku 2019. Celkem bylo v evropském vzdušném prostoru provedeno 6,2 milionu letů oproti 11,1 milionu pohybům v roce 2019.
Razantní pokles letů se podepsal také v hospodaření Řízení letového provozu. Státní podnik podle ČTK zaznamenal předloni ztrátu 1,4 miliardy korun. Bylo to poprvé v historii, co skončil ve ztrátě. Například v roce 2019 měl hrubý zisk 238 milionů korun. Hospodaření za rok 2021 firma zatím vyčíslené nemá, od letoška však zvýšila dopravcům některé poplatky za své služby.