
Zářijový pokles produkce mají zejména na svědomí jak odstávky v chemickém průmyslu, tak útlum strojařského segmentu a segmentu dopravních prostředků. Evropským automobilkám činí značné obtíže přechod na nové emisní testy, což společně s pokračujícím nasycováním zejména západoevropského automobilového trhu vede k útlumu celého automobilového sektoru.
Zvláště markantní je tento útlum v sousedním Německu, jehož ekonomika právě kvůli ztrátě dynamiky v automobilovém sektoru ve třetím čtvrtletí pouze stagnovala. Stahovala tak dolů ekonomiku celé eurozóny, jejíž růst citelně zaostal za očekáváním. A stahuje dolů také český průmysl, který je na dobré kondici německé automobilové výroby zásadním způsobem závislý.
Z důvodu poklesu dynamiky automobilového sektoru a také z důvodu možné další eskalace obchodní války mezi Spojenými státy a Čínou vykazují průmyslové podniky v ČR nejnižší míru optimismu ohledně rozvoje budoucí výroby za posledních více než pět let.
Dalším „strašákem“ je pak riziko takzvaného brexitu na divoko, tedy bez dohody mezi Bruselem a Londýnem, který by trvaleji ochromil i tuzemský strojařský či automobilový průmysl. Podniky také trápí růst cen výrobních surovin a paliva. Evergreenem pak je nářek nad nedostatkem vhodné pracovní síly, ačkoli řady pracujících se po prázdninách dále rozrostly.
Průmysl letos poroste ani ne polovičním tempem v porovnání s loňskem, když přidá 2,5 procenta.
Autor je hlavní ekonom společnosti Czech Fund
(Redakčně upraveno)