Regionální letiště v Česku těžce krvácí, některým hrozí zánik

Česká regionální letiště za sebou mají nejhorší rok historie. Tak o loňsku otevřeně hovoří například představitelé brněnského letiště, kteří za loňský rok počítají se ztrátou až 75 milionů korun. Některá z letišť se proto přeorientovávají na nákladní přepravu, jiná se potácejí na pokraji krachu, resp. ukončení provozu. 
Fatální ránu zasadila karlovarskému letišti ruská letecká společnost Pobeda, když musela loni v březnu ukončit linku do Moskvy. Ilustrační foto: Pixabay.com

Ztrátu v rozsahu desítek milionů korun vedle Brna počítají v Ostravě, Pardubicích i v Karlových Varech. Letiště v Českých Budějovicích zase v rozporu s předpokladem ani nezahájilo pravidelný provoz. Důvodem je pochopitelně koronavirová pandemie, resp. protipandemická opatření, včetně uzavření regionálních letišť pro mezinárodní komerční lety, k němuž se česká vláda uchýlila loni v půli března.

V letošním a příštích letech navíc letiště nemohou počítat s takovou podporou příslušných krajů a měst, protože ty finančně krvácí kvůli ekonomickým dopadům pandemie koronaviru, ale i kvůli loňskému zrušení superhrubé mzdy a některým dalším opatřením z daňového balíčku.

Kraje a města přitom regionální letiště poměrně intenzivně finančně podporují dokonce i v příznivých časech. Letiště se totiž nezřídka potýkají s malým počtem pravidelných linek, případně dokonce jejich úbytkem. Některým tak již delší dobu hrozí ukončení provozu.

Na letišti Brno-Tuřany ještě v roce 2019 odbavili 543 633 cestujících, šlo tehdy o 8,5procentní meziroční nárůst. Loni však letiště odbavilo pouze 86 089 cestujících, tedy ani ne šestinu počtu odbavených cestujících roku 2019.

V roce 2019 dokonce za jediný měsíc, konkrétně za červen, odbavilo brněnské letiště více cestujících než za celý rok 2020, přesně 86 781. Aktuálně v Brně žádná pravidelná linka ani nefunguje.

Letiště Ostravě-Mošnově předloni odbavilo 323 320 cestujících, ale loni jen 37 709. To se promítá do očekávané ztráty zhruba 60 milionů korun. Výpadek v tržbách částečně kompenzoval markantní nárůst nákladní přepravy, meziročně sedmdesátiprocentní. Loňský rok tak byl z hlediska objemu odbavené nákladní přepravy, 14 228 tun, historicky rekordní.

Ačkoli v roce 2019 letiště v Pardubicích odbavilo 102 045, před rokem počítalo s tím, že za rok 2020 odbaví na 200 tisíc pasažérů. Jenže zvládlo jich odbavit jen šestinu, 34 238. Hospodaření společnosti East Bohemian Airport, která letiště provozuje, tak za loňský rok vykáže ztrátu zhruba 40 milionů korun.

Karlovarské letiště plánovalo loni odbavit 80 tisíc cestujících. Předloni jich odbavilo 62 434. Nakonec jich ovšem v roce 2020 odbavilo jen necelou čtvrtinu plánovaného počtu, totiž 17 234. I proto bude mít za loňský rok ztrátu zhruba 19 milionů korun. Fatální ránu zasadila karlovarskému letišti ruská letecká společnost Pobeda, když musela loni v březnu ukončit linku do Moskvy.

 Letiště Počet odbavených cestujících

(v tisících)

Ztráta

(mil. Kč)

2019 2020 2020
Brno 544 86 až 75
Karlovy Vary 62 17 19
Ostrava 323 38 60
Pardubice 102 34 40
České Budějovice 0 0
Celkem 1031 175 až 194

Těžce ztrátová regionální letiště tak musí zachraňovat nejen zmíněný přechod na nákladní přepravu, ale například i provozování letecké školy nebo pronájem budov. To ale pochopitelně nestačí.

Kapitolu samu pro sebe pak představuje nové letiště v Českých Budějovicích, ze kterého zatím žádná pravidelná linka nevzlétla, ač už do něj město i kraj investovaly přes miliardu korun.

Zásadní změnu k lepšímu přitom nelze čekat ani letos, ani v příštím roce. Na předpandemickou úroveň se frekvence letecké dopravy celosvětově vrátí až v letech 2024 nebo 2025. Nad existencí některých regionálních letišť v ČR se tak vznáší stále otazník stále výraznější.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 5
Sdílet článek