
Ceny na čerpacích stanicích jsou odvislé od ceny ropy. Ta z prudkého růstu od listopadu loňského roku přešla do stagnace, kterou můžeme pozorovat již déle než měsíc. Cena ropy však zřejmě bude v následujících měsících mírně narůstat, protože ropné velmoci utáhly kohouty, aby snížily nabídku ropy. Oproti tomu poptávka stoupá s tím, jak se postupně obnovuje globální ekonomika po pandemii.
Nadále bude přetrvávat vysoký rozdíl mezi cenou benzínu a cenou nafty v České republice. To je dáno hlavně rozdílným nastavením spotřebních daní. Levnější pohonné hmoty budou dostupné mimo dálniční tahy u menších čerpacích stanic. Ceny paliv se budou lišit i dle regionů. Nejhlouběji do kapsy si šáhnou Pražané.
Lidé, kteří letos vyrazí do Chorvatska automobilem, si připlatí. Oproti loňskému roku je cesta při standardní spotřebě vyjde o necelou tisícikorunu dráž. Řidičům se vyplatí tankovat v České republice a v Rakousku. Naopak v Chorvatsku si sáhnou hlouběji do kapsy.
Levnější paliva jsou pouze ve vybraných zemích na východ od našich hranic. Při cestách na západ či jih Evropy si za pohonné hmoty připlatíme. Otázkou však zůstává, zda jsou ve všech zemích stejně kvalitní pohonné hmoty. Nekvalitní paliva mohou zvyšovat spotřebu a v krajním případě i poškodit motor.
Autor je hlavní ekonom společnosti BH Securities
(Redakčně upraveno)