
Ačkoli v EU už dlouhé roky fungují emisní povolenky ETS1 pro elektrárny, teplárny a další velké podniky, jejich rozšíření pro domácnosti v podobě ETS2 (na vytápění fosilními palivy, benzin a naftu, pozn. aut.) je stále novým, nevyzkoušeným mechanismem.
Odklad zavedení nového systému tak lze na jednu stranu brát pozitivně: Ceny emisních povolenek na burzách se ustálí nebo bude dostatek času na přípravu kompenzačních opatření pro nízkopříjmové rodiny.
A domácnosti budou mít také delší dobu na to, aby se na nástup emisních povolenek samy připravily: Například zateplily svůj rodinný dům nebo si třeba pořídili nové auto s nižší spotřebou, případně elektromobil.
Na stranu druhou ovšem odklad z roku 2027 na rok 2028 může přinést i zdražení povolenek, takže by domácnosti za vytápění a jízdu autem na tradiční palivo zaplatili v důsledku více. Jak je to možné?
Ve hře jsou dvě okolnosti. Tou první je, že se Evropské unii o rok zkrátí doba na splněné svých klimatických závazků, takže bude muset být o něco „přísnější“, aby to zvládla v kratší době. Protože emisní povolenky mají pomáhat snižovat emise oxidu uhličitého.
Samozřejmě, že jeden rok se zdá být zanedbatelný, ale čas běží poměrně rychle a první „poločas“ končí EU už v roce 2030, kdy by měla Evropa produkovat o 55 procent méně skleníkových emisí než v roce 1990. Klimaticky neutrální chce být EU v roce 2050.
Druhý moment souvisí přímo se stanovenou cenou. Evropská komise sice chystá mechanismus, aby udržela cenu jedné povolenky okolo 45 eur za tunu – ovšem v cenách roku 2020. V roce 2027 se tak kvůli inflaci může reálná cena vyšplhat až k 60 eurům.
A pokud se systém spustí až později, reálná cena může být ještě vyšší – a vytápění či provoz automobilu tak logicky o něco dražší. Mimochodem: Už dnes při vyjednávání budoucích kontraktů stojí na burze jedna povolenka o desítky eur více než slibovaných 45 eur.
Další otázkou je, co provede nová, nastupující vláda, která ve svém programovém prohlášení slibuje, že se vymezí proti emisním povolenkách první i druhé generace. U ETS1 (pro průmysl) hodlá iniciovat přehodnocení celého systému.
„V případě emisních povolenek pro domácnosti a dopravu ETS2 jsme připraveni neimplementovat tento systém do české legislativy a zabránit vysoce negativním sociálním dopadům do společnosti,“ uvádí se v dokumentu.
V takovém případě samozřejmě České republice hrozí citelné sankce. Nejde jen o pokuty, které se obvykle musí platit za každý den prodlení, dokud daná země dotyčnou evropskou směrnici nesplní. Ve hře může být i pozastavení vyplácení peněz z vybraných evropských fondů – jako se to stalo Maďarsku.
Pokud by nová vláda odmítla zavést systém emisních povolenek, současně by se tím připravila o nemalé peníze z evropského klimatického fondu, z něhož se mají vyplácet i kompenzace nejvíce zasaženým domácnostem, ale například také energeticky úsporná opatření.
Každopádně platí, že finanční dopad ETS2 pocítí Česko tak jako tak: Ať už systém přijme, anebo odmítne.















