
S výjimkou právě 3. října 2018, tedy jediného obchodního dne, se za celé období od začátku listopadu roku 2014 nikdy Brent tak draze neobchodoval. Ropa je tak nyní prakticky nejdražší za osm let. V roce 2014 probíhalo historické zlevnění ropy, umožněné břidličnou revolucí zejména v USA. V druhé polovině uplynulého desetiletí cenu ropy významně stlačoval příliv ropy získávané z břidlic v Severní Americe.
Pohonné hmoty v Česku v důsledku toho dále razantně zdražují. A zdražovat budou i dále. Aktuálně se jak benzín, tak nafta prodávají za nejvyšší cenu od sklonku roku 2014. Litr benzínu vyjde na 35,57 koruny, litr nafty pak na 34,19 koruny.
Benzín i nafta v ČR zdraží i v příštích sedmi dnech, a to v rozsahu kolem 30 haléřů na litr v případě benzínu a 50 haléřů na litr v případě nafty. Nafta zdražuje výrazněji než benzín, neboť na obrátkách nabírá topná sezóna a Evropa navíc prochází plynovou krizí. Topná nafta představuje poměrně blízkou náhražku právě plynu, takže s růstem jeho ceny stoupá poptávka po ní, což vyhání vzhůru i cenu ropy jako takové.
Ropa zdražuje z několika důvodů. Prvním je popandemické ekonomické zotavování, jež zesiluje poptávku po palivech. Dalším pak energetická krize, jež v důsledku pandemie, ale také v důsledku upřednostňování obnovitelných zdrojů energie a útlumu fosilní energetiky, zuří zejména v Evropě.
V neposlední řadě je důvodem zdražování ropy i to, že Rusko, Saúdská Arábie a další velcí tradiční těžaři ropy, kteří po pandemii látají díry svých státních rozpočtů, záměrně neuvolňují těžbu ropy tolik, jak by mohli. Protože ropa na světový trh tedy neproudí v takovém objemu, aby při stávající ceně uspokojila veškerou poptávku, její cena znatelně roste.
Za růstem cen pohonných hmot stojí bezprostředně již zmíněná zdražující ropa. Její cena nadále roste i v říjnu, od začátku tohoto měsíce si ropa Brent připisuje dalších 7,6 procenta cenového vzrůstu. Efekt růstu ceny ropy přitom není tlumený posilováním koruny vůči dolaru, neboť vzájemný kurs obou měn je zhruba tam, kde na počátku října. Ceny pohonných hmot v ČR se zpravidla odvíjejí s dvou- až třítýdenním zpožděním za vývojem cen ropy.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)