
I když dnes tedy ropa stojí stejně jako koncem května, české čerpací stanice prodávají benzín průměrně za 33,80 koruny za litr, tedy o 1,70 koruny dráže než tehdy. Nafta nyní vyjde na 31,63 koruny za litr, což je rovněž o zhruba 1,70 koruny vyšší cena než tehdy.
Čerpací stanice si evidentně navyšují své marže a zisk. Nahrává jim k tomu prostředí obecně rapidní inflace a mediálních zvěstí o ní. Ty používají jako záminku a zdůvodnění svého zdražování, ačkoli ve skutečnosti samy žádné přílišné inflaci nečelí. Právě proto, že ropa znatelně zlevňuje.
Od začátku srpna ropa Brent zlevnila o více než devět dolarů na barel, tedy o dvanáct procent, ale toto zlevnění se zatím ani náznakem neodrazilo ve zlevňování pohonných hmot v ČR. Benzín i nafta jsou dokonce dražší než začátkem srpna, i když je nepatrně, o sedm haléřů, resp. o jeden haléř na litr.
Je pravda, že koruna za začátku srpna vůči dolaru oslabila, avšak toto oslabení je příliš mírné na to, aby mohlo objektivně opodstatnit současnou cenovou politiku čerpadlářů.
Pohonné hmoty přesto v příštích sedmi dnech konečně zlevní, neboť je k tomu přiměje konkurenční tlak. Zlevnit by měly v rozsahu kolem patnácti haléřů na litr. Definitivně tak zvrátí trend, který trval od počátku letošního roku. Ceny rostly až do konce července.
Ropa zlevňuje vlivem šíření delta mutace covidu v asijských zemích, jako je Čína či Japonsko. To je stále kritičtější. Související omezení dopravy v zemích jako je právě Japonsko či Čína, jež patří k největším světovým dovozcům ropy, vytváří citelný tlak na pokles ropných cen.
Ty tlačí dolů také postupné navyšování limitů těžby, na němž minulý měsíc rozhodli klíčoví světoví těžaři z kartelu OPEC a jejich spojenci. Těžaři v čele se Saúdskou Arábií a Ruskem dojednali pravidelné, každoměsíční navyšování těžby, přičemž s navyšováním začínají již nyní v srpnu.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)