Češi mají co dohánět v tom, jak ženě udělat radost jen tek, ve všední den. Květiny by neměly být jen na svátek nebo nějakou příležitost. Ženy si tak proto mnohdy pořídí květinové potěšení i samy, říká v rozhovoru pro Finanční a ekonomický institut (FAEI.cz) zakladatelka květinového e-shopu Givelo Natallia Mičková.

Jak Češi kupují květiny v porovnání s dalšími národy?
Podle průzkumů jsou v pořizování květin přes e-shop nejvíce aktivní Britové, kterých tak nakupuje téměř 40 procent. Za nimi se potom drží Francouzi a Němci a v pozadí Holanďané. Češi na tuto variantu zatím příliš zvyklí nejsou, ale krůček po krůčku jdou také dopředu.
Vy pocházíte z Běloruska. Jací jsou tedy čeští květinoví zákazníci v porovnání s Bělorusy?
Muži v Bělorusku ženy obdarovávají květinami mnohem častěji. Největší rozdíl je podle mě v celkovém vnímání důležitostí květin. Ten hlavní důvod je ale všude stejný. Většina mužů to bohužel stále dělá především pro sebe. Pro pocit, že umí svoji partnerku potěšit. Udržují si tím klid doma, dobrou atmosféru a šťastnou manželku.
Češi podle vás kupují kytky ženám nejčastěji jako omluvenku, a nejen tak pro radost. Jak jste na to přišla? Na základě nějakého výzkumu nebo vlastních osobních zkušeností?
Tím, že jsem v oboru, potkávám spoustu lidí, se kterými se o tom bavím. Je to tedy postavené na osobní zkušenosti. Na druhou stranu je ale zajímavé, že podle vzkazů, které k našim květinám připojujeme, jich jako omluvu posíláme velmi málo.
Kupují Češi květiny často?
Frekvence kupování květin je v ČR nízká. Málokdy muž koupí ženě květinu jen tak. Pokud je ale dobrá příležitost kytici pořídit, nemají problém na našem e-shopu utratit třeba 1200 korun. Naším cílem je naučit Čechy darovat květiny bez ohledu na příležitost a dělat radost jen tak. Chceme přece žít ve světě, kde se lidi nebojí projevovat city. Bez důvodů a speciálních příležitostí. Navíc věříme, že i maličkost, jako je čerstvá kytice do těch správných rukou, může přinést malé zázraky.
Obvykle kupuje kytku muž ženě, ale v dnešní emancipaci, není to i opačně?
Je pravda, že už dávno není zvláštní, když žena objedná květinu sama sobě nebo kamarádce, ale mužům je opravdu nekupují. Myslím, že ženy nemluví dostatečně nahlas o tom, že mají květiny rády. Často se snaží být pragmatické a tvrdí, že raději dostanou kytku v květináči nebo něco dobrého k jídlu.
Děláte i svatební kytice? Jak vypadá taková typická svatební kytice, co do ní lidé chtějí? A naopak, jak vypadala vaše nejméně obvyklá kytice?
Žádná typická svatební květina podle mě neexistuje a žádná také není neobvyklá. V ČR chtějí lidé často svatební kytici z růží, v tom jsou dost konzervativní. My k tomu máme jiný postoj a snažíme se ukázat i jiné zajímavé kousky a kombinace.
Jak fungují květiny přes e-shop? Já jsem asi klasik a spíše dávám přednost vybrat je osobně v květinářství. Jak překonáváte bariéru, že e-shop je ze své podstaty neosobní?
E-shop má spoustu jiných výhod. Největší z nich je v současné době úspora času. Na pár kliků je člověk schopen objednat květinu bez čekání, a to je v dnešní uspěchané době velká přidaná hodnota. Květiny není třeba zkoušet jako oblečení, takže pokud je produkt kvalitně vyfocený a odpovídá realitě, není s čeho bát. Pokud jde o osobní kontakt, květiny objednané přes e-shop vyvolávají jiné emoce, především překvapení. Je přece hezké vědět, že na vás ten druhý myslí, i když s vámi není.