
Podívat se pěkně naráz na skoro všechny nejdražší automobily světa vlastně nejde. Řada z nich už je vyprodaná, takže výrobci už je nevozí ani na autosalony, a když vás napadne Monako, že tam byste mohli mít štěstí, brzy zjistíte, jak je drahé. Což ale zkusit Dubaj, bohatý a současně docela levný emirát v SAE na Arabském poloostrově, který si čtyřkolové exoty pořizuje právě proto, aby se jimi chlubil?
Dá se skutečně říci, že policejní barvy oblékly aspoň v nějakém modelu všechny důležité značky superautomobilů? Zřejmě ano, vždyť takto byly upraveny i takové rarity jako Caparo T1 nebo Spyker C8. Stranou nezůstal ani Rolls-Royce, kde jinde než v Dubaji. V domovské Anglii se mu to také přihodilo, ale tam šlo jen o promoakci, po níž se sedan Ghost zase vrátil do „civilu“. Jinak prý i Porsche dlouho odolávalo svodům arabských mužů zákona, ale nakonec podlehlo.
Na jedné straně se můžete třást, abyste náhodou nehodili do koše něco, v čem jsou slova Prorokova, (což je trestné), na druhé si jako motoristický fanda musíte přítomnost policie doslova přát. Zdejší policejní sbor je totiž cíleně vybavován vozy, které stojí minimálně stovky tisíc eur a jejich výrobní edice čítají, když ne desítky, tak nanejvýš stovky kusů.
Výkladní skříň policie
McLaren MP4-12C, Lamborghini Aventador (první vůz luxusní flotily dubajské policie pořízený v roce 2013), Bentley Continental GT, Ford Shelby Mustang Roush, Mercedes-Benz SLS AMG nebo Ferrari FF tu ještě působí jako masovky, ale třeba takový Aston Martin One-77 s dvanáctiválcem o 575 koních už ne, však se ho také vyrobilo jen 77 kusů a základní cena činila milion liber.
Tisícikoňové Bugatti Veyron (za šest a půl milionu dolarů) s šestnáctiválcem je ze stejného těsta. Kdo by ale čekal, že posádka má ve slotu permanentně zasunutý speciální klíč, který umožňuje dostat se s maximálkou až na 400 km/h, byl by zklamán. Na druhou stranu se dubajská policie může pyšnit tím, že má ve službě nejrychlejší policejní auto na světě a že je o tom pořízen i zápis v Guinessově knize rekordů.
Auta tu probublávají turistickými oblastmi a jejich osazenstvo spíše přispívá radou, úsměvem a pózováním. Denně tak najedou asi osmdesát kilometrů, stále skvěle naleštěná, stále jako nová. Pro automobilky to je skvělá reklama, také proto nemá zdejší sbor s objednávkami žádné potíže.

Do akce v nissanu
Když už jde o zátaras, honičku nebo ozbrojený doprovod, vyjíždějí z garáží takové modely jako Nissan Terrano, Nissan Patrol nebo BMW 5. Má to svou logiku, nablýskaní exoti jsou tak spojeni s reprezentací, že by jejich ostré nasazení nemuselo skončit dobře.
Na druhou stranu předpoklad, že skutečné hlídky budou zajišťovat policistky (ano, ve zdejším sboru slouží i ženy), mýlil by se. Něžné pohlaví ve slušivé uniformě a s nezbytným šátkem usedá právě zmíněných supersportů.
Nezbytným předpokladem pro tuto službu je nejen jazyková vybavenost, ale také komunikační schopnosti a smysl pro humor. Lidé prý často hlídky zastavují s tím, že se chtějí nechat zatknout, aby se mohli svézt takovým autem…

Vidíme vás
Silnice a dálnice ve Spojených arabských emirátech jsou sice kvalitní, ale dovádět na nich se nevyplácí. Provoz na nich je zřejmě nejhlídanějším na světě, na potenciální piráty silnic číhá přes tisíc stacionárních radarů. A také řada mobilních.
K dálnicím, které jsou v noci osvětlené, přidejte spousty kamer s perfektní optikou, dálkové řízení semaforů atd. Pokud patříte k prominentům (pozn. red. – majitelům vozů se speciální značkou a s vazbou na vládnoucí rodiny sultanátů), tak se vám prý záznamy hned mažou.
A svůj vliv dává dubajská policie na odiv i tím, že když si chce třeba nějaký novinářský štáb natočit jejich exkluzivní vozy v klidu a podle vlastního scénáře, klidně pro ně uzavře třeba kus dálnice. Chce si kameraman do auta rovnou sednout? Proč ne…
Fotogalerie: Podívejte se na dubajská policejní superauta
Flotila dubajských policejních superaut aktuálně čítá zhruba dvě desítky vozů. Čtvrtinu z nich tvoří elektroauta a hybridy. Do roku 2030 by čtvrtina vládních automobilů měla být hybridní nebo jezdit na elektřinu.
Reprofoto: autoexpress.co.uk, thenational.ae, drivearabia.com