Spotřební daně z alkoholu v Česku nefungují. Stát přichází o miliardy

V době extrémně napnutých veřejných rozpočtů a rekordních schodků se pozornost politiků i veřejnosti stále častěji obrací na příjmovou stranu rozpočtu včetně spotřebních daní. Spotřební daně jsou stabilním pilířem příjmů státního rozpočtu a tvoří přibližně 12 procent jeho celkových příjmů. U alkoholu, jak vyplynulo z nejnovější studie CEVRO Institutu, však spotřební daně nerespektují cíle, které mají plnit.
Autoři studie doporučují revizi stávajícího nastavení, zejména pak zavedení spotřební daně na tzv. tiché víno. To je totiž v současnosti od spotřební daně osvobozeno. Ilustrační foto: Pixabay.com

Ekonomové z Katedry ekonomie vysoké školy CEVRO Institut se ve své třetí studii aktuálních postcovidových doporučení rozhodli zaměřit na kategorii alkoholu, tedy spotřební daň z lihu, piva a vína. Problémem nastavení spotřebních daní z alkoholu v Česku je podle nich dlouhodobá rezignace na stanovení jasných cílů.

Autoři studie doporučují revizi stávajícího nastavení, zejména pak zavedení spotřební daně na tzv. tiché víno.

To je totiž v současnosti od spotřební daně osvobozeno.

Autoři studie proto doporučují zvýšit základní sazbu spotřební daně u tichého vína z nuly korun na úroveň vína šumivého, tedy 2 340 korun za hektolitr. Stát by tak ročně mohl vybrat na spotřební dani z tichého vína o 1,8 miliardy korun více.

„Není možné zjistit, zda jsou daně nastaveny v souladu s cíli. V systému spotřebních daní z alkoholu pak projdou jakékoliv nekoncepční výjimky, protože koncept v legislativě chybí,“ informoval redakci vedoucí Katedry ekonomie VŠ CEVRO Institut a spoluautor studie Dominik Stroukal.

Autoři studie se při jejím zpracování rozhodli vycházet ze čtyř teoretických cílů; konkrétně vytváření příjmů státního rozpočtu, omezení negativních externalit spojených se spotřebou alkoholu typicky v podobě znečištění životního prostředí, snížení společenských nákladů spojených se spotřebou alkoholu (vyšší náklady na zdravotnictví, řešení kriminality a dopravních nehod, pozn. red.).

A také kompenzace výnosů z veřejně poskytnutých statků (např. zdanění pohonných hmot, které záměrně snižuje poptávané množství uměle zlevněné dopravy po komunikacích). „Překvapilo nás, že spotřební daně z alkoholu neodpovídají cílům, kvůli nimž existují, zejména pak u vína,“ konstatoval Stroukal.

Specifickou kategorií je tiché víno, které má nulovou sazbu daně. „Tiché víno má v Česku speciální postavení. Z definice neplní žádný z obecně platných cílů spotřební daní. Proto doporučujeme zvýšit základní sazbu spotřební daně u tichého vína na úroveň vína šumivého a zavést sníženou sazbu pro menší vinaře a pro víno s nízkým obsahem alkoholu,“ vysvětlil vedoucí Katedry ekonomie VŠ CEVRO Institut.

Cíle Cíl 1 Cíl 2 Cíl 3 Cíl 4 Výše sazby
(Výběr daní) (Externality) (Společenské náklady) (Kompenzace benefitů)
Líh
Pěstitelské pálení do 30 l etanolu Ano Částečně Částečně Snížená sazba
Ostatní Ano Ano Ano Základní sazba
Pivo
do 200 000 hl Ano Částečně Částečně Snížená sazba
nad 200 000 hl Ano Ano Ano Základní sazba
Víno
Tichá vína Ne Ne Ne Nulová sazba
Šumivá vína a meziprodukty Ano Ano Ano Základní sazba

Zdroj: CEVRO Institut

„K podpoře vinařské turistiky a výsadby vinic doporučujeme využít instituce Vinařského fondu,“ doplnil další z autorů studie Jan Šincl: „Úprava by nejenže do státního rozpočtu přinesla přibližně 1,8 miliardy korun, ale vedla by také k plnění druhého i třetího cíle, tedy harm reduction.“

V závěru práce autoři popisují irské zavedení minimální jednotkové ceny za gram alkoholu obsažený v nápoji jako doplňkového nástroje ke spotřební dani a další současné trendy. „Cena není jediným regulačním nástrojem pro dosažení cílů spotřební daně. Trendem je snižovat společenské náklady skrze zvyšování informovanosti o nežádoucích účincích alkoholu, zejména pak mezi mladými,“ uzavřel Dominik Stroukal.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 9
Sdílet článek