Sváteční řidiči často zapomínají, že mají v nádrži letní naftu. A pak jim to nejede

Běžná nafta při mrazech tuhne a motory pak jen těžko startují. Čerpačky proto dostávají od určitého období zimní naftu a v případě extrémních mrazů arktickou naftu. Jenže řidiči, kteří jezdí méně, si mnohdy neuvědomují, že v nádrži mají třeba ještě zbytky nafty letní a pak čelí komplikacím, upozorňuje tajemník České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) Václav Loula.

Sváteční řidiči často zapomínají, že mají v nádrži letní naftu. A pak jim to nejede. Foto: Pixabay

Kvalita dieselových paliv je předepsána evropskou/českou normou jakosti ČSN EN 590, která je schválena i evropskou asociací výrobců automobilů (ACEA). Podle této normy se motorová nafta dodávaná na český trh do sítě čerpacích stanic rozděluje ve vazbě na příslušná časová období do několika tříd.

V létě je v prodeji nafta třídy B (letní) od 15. dubna do 30. září s filtrovatelností kolem 0 °C. V přechodovém období na podzim od 1. října do 15. listopadu a na jaře od 1. března do 15. dubna se prodává nafta třídy D s filtrovatelností -10 °C.

V zimě musí být v prodeji tzv. zimní nafta třídy F s filtrovatelností -20 °C. Motorovou naftu třídy F zimní/mírné klima mají čerpací stanice povinnost prodávat v období od 1. prosince do 28. února. V případě extrémních mrazů se v některých regionech může objevit v nabídce arktická nafta třídy 2 s filtrovatelností -32 stupňů Celsia. Její zavedení do prodeje ale není pro čerpací stanice legislativní povinností.

POZOR NA ZAČÁTKU ZIMY

„Řidiči si často neuvědomují, že v přechodovém období je na trh dodávána nafta s filtrovatelností -10 °C. Velmi často se pak na začátku zimního období stává, že ve vozidle je ponechána zásoba pouze přechodové kvality nebo dokonce směs letní a přechodové kvality nafty výsledně s filtrovatelností nad -10 °C,“ upozorňuje Loula.

Řidič v případě potřeby výjezdu například při teplotě mínus deset stupňů pro slabou filtrovatelnost a již vypadávající parafiny nemusí vyjet vůbec anebo může dojít k omezené provozní spolehlivost motoru. V těchto obdobích se proto doporučuje přidávat do dieselových motorů aditiva, která zlepšují filtrovatelnost o pět až osm stupňů Celsia.

Některé společnosti nabízejí na svých čerpacích stanicích prémiové nafty, což jsou nadstandardně aditivované produkty prodávané pod různými obchodními názvy. Jejich nízkoteplotní vlastnosti jsou vyjádřené zejména teplotou filtrovatelnosti a teplotou vylučování parafinů (-26 °C až -35 °C).

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena