
Tesla v posledních letech překonala řadu výzev – od výrobních problémů, problémů s kvalitou a softwarových chyb, přes regulační spory až po kritiku související s bezpečností jejích autonomních systémů.
Přesto si na trhu udržuje silnou pozici, kterou investorům ospravedlňuje zejména svou schopností inovovat a potenciálem budoucího růstu v oblasti autonomních dopravních nebo energetických služeb.
Tesla chce zásadně změnit způsob dopravy tím, že nahradí lidské řidiče plně autonomními vozidly bez volantu a pedálů a zároveň nabídne masivně škálovatelnou službu robotaxi jako levnou, cenově dostupnou a bezpečnou alternativu k tradiční dopravě.
Místo toho, aby byla pouze výrobcem elektromobilů, usiluje o to, aby se stala lídrem v oblasti umělé inteligence (AI) a robotiky, přičemž jádrem jejího budoucího podnikání je autonomie.
Spuštění robotaxi v Texasu
Dne 22. června 2025 začala Tesla provozovat omezenou placenou službu robotaxi s flotilou SUV Model Y v Austinu. Vozidla jezdí v ohraničené oblasti a přepravují platící zákazníky za pevnou cenu 4,20 USD. Zaměstnanec Tesly sedí kvůli bezpečnosti na sedadle spolujezdce, ale za volantem již není řidič.
Spuštění bylo záměrně omezeno na malou skupinu pozvaných cestujících a zhruba desítku vozidel, která se také vyhýbají špatnému počasí a obtížným křižovatkám, což znamená, že společnost je stále opatrná při uvádění služby do veřejného provozu, ale vyžadují to i předpisy, kterými robotaxi od Tesly ještě neprošlo.
Strategický význam
Služba robotaxi není ani tak technologickým milníkem (už ji provozují jiné firmy, pozn. aut.), ale hlavně strategickým posunem pro samotnou Teslu. Vzhledem k tomu, že růst prodejů jejích elektromobilů se celosvětově zpomaluje a čelí silné konkurenci, zejména ze strany čínských výrobců, jako je BYD, zaměřil Elon Musk pozornost společnosti na autonomní vozidla a robotiku.
Taková strategie je klíčová k obhájení si vysokého tržního ocenění. Investoři sázejí na to, že robotaxi by mohlo pro společnost představovat významný zdroj příjmů. Výhody takového modelu spočívají v eliminaci řidičů a použití systému Full Self-Driving (FSD).
Ten může narušit trh osobní dopravy a konkurovat společnostem, jako je Uber, s výrazně nižšími náklady na kilometr. ARK Invest předpovídá, že do roku 2029 by až 90 procent hodnoty Tesly mohlo pocházet z autonomní dopravy.
Regulační výzvy
Jak již bylo naznačeno, předpisy jsou stále velkou překážkou ambicí Tesly. Americký úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) již dlouho vyjadřuje obavy ohledně asistenčního softwaru pro řidiče. Tento systém byl spojen s nehodami, kterým se podle úřadu dalo zabránit.
Texaští zákonodárci již vyzvali Teslu, aby odložila spuštění služby, dokud nebudou zavedeny nové státní předpisy, které mohou vyžadovat licence pro provozovatele. Proto se Tesla rozhodla spustit službu v omezených podmínkách.
V jaké fázi je tedy robotaxi Tesly ve srovnání s Waymo?
Tesla je pod drobnohledem kvůli svému bezpečnostnímu profilu, zatímco Waymo od Googlu zatím nezaznamenalo žádná úmrtí související se svou službou. Waymo již provozuje více než 1 500 vozidel v několika městech, má velmi dobré statistické záznamy z hlediska bezpečnosti a miliony ujetých kilometrů.
Tesla se spoléhá především na kamery a svůj software FSD, přičemž se snaží o masovou škálovatelnost díky obrovskému množství dat z reálného provozu svých vozidel. Jak však již bylo zmíněno dříve, její služba robotaxi zatím funguje pouze s velmi omezeným počtem vozidel a bezpečnostním dohledem. Waymo nabízí v některých regionech jízdy zcela bez řidiče a těží z důvěry uživatelů.
Reakce trhu
Ihned po spuštění testovacích jízd robotaxi v Austinu trh reagoval pozitivně, protože akcie Tesly v pondělí 23. června 2025 vzrostly o více než deset procent, což signalizuje obnovenou důvěru investorů v autonomní ambice společnosti.
Růst nastal navzdory tomu, že segment elektromobilů čelí tlaku, kvůli čemu se akcie od začátku roku ocitly v červených číslech. Dodávky za první čtvrtletí dosáhly nejnižší úrovně za poslední dva roky. Oči investorů se brzy zaměří na výsledky za druhé čtvrtletí.
Finanční zdraví společnosti Tesla proto stále více závisí na autonomním řízení, které by mělo být klíčovým hnacím motorem budoucího růstu tržeb a ziskovosti. Přestože automobilová divize zůstává hlavním zdrojem příjmů, v prvním čtvrtletí roku 2025 zaznamenala 20% pokles tržeb a prudký pokles marží.

To přispělo k celkovému poklesu tržeb společnosti o devět procent na 19,34 miliardy dolaru a poklesu čistého zisku o 71 procent na 409 milionů dolarů. Energetická divize naopak rostla a dosáhla tržeb ve výši 1,64 miliardy dolaru, což je o 67 procent více než před rokem.
Závěr
Zdá se, že budoucnost Tesly je skutečně více v autonomní dopravě. Zpomalení růstu a klesající ziskovost ukazují, že současný model již nestačí. Uvedení robotaxi na trh není jen novým produktem, ale snahou přerámovat příběh společnosti z výrobce automobilů na technologickou platformu s globálním dosahem.
Musk musí investorům nabídnout nový příběh dřív, než se důvěra definitivně obrátí. Pokud autonomní služby prokáží škálovatelnost a ziskovost, Tesla získá novou linii růstu. Pokud ne, ztratí nejen svůj náskok, ale také status růstové ikony.
Autor je analytik Ozios
(Redakčně upraveno)