
Výsledky za třetí čtvrtletí roku 2025 tak odhalily výrobce v transformační fázi – pravděpodobném přechodu od elektromobilů k technologickým vizím jeho generálního ředitele Elona Muska, postaveným na umělé inteligenci, robotice a autonomii.
V rámci tržeb společnost vykázala meziroční růst o 12 procent na 28,10 miliardy dolaru, což je zároveň přibližně o 1,7 miliardy dolaru více, než očekávali analytici z London Stock Exchange Group (LSEG). Kamenem úrazu však byl čistý zisk, který klesl o 37 procent na 1,37 miliardy dolaru.
Na základě toho zisk na akcii (EPS) dosáhl 0,50 dolaru, čímž zaostal za očekáváními, která představovala 0,54 dolaru. Důvodů tohoto oslabení je více, mezi ty hlavní patří prudký nárůst provozních nákladů, konkrétně o 50 procent, zejména v oblasti výzkumu, vývoje a projektů spojených s umělou inteligencí.
Na druhou stranu, co se týče dodávek, Tesla si udržela relativně silné tempo. Za třetí čtvrtletí bylo hlášeno 497 099 dodaných vozidel, což zároveň představuje nový rekord. Přesto však celkové dodávky od začátku roku dosahují 1,2 milionu kusů, což je o šest procent méně než v roce 2024.
To investory v konečném důsledku zaskočilo, protože ve Spojených státech došlo ke konci daňových úlev pro elektromobily, které inicioval americký prezident Donald Trump, a tak se očekávala naopak zvýšená aktivita nákupů ze strany spotřebitelů.
Zatímco automobilová divize zpomaluje, hlavním motorem růstu během třetího čtvrtletí byla právě energetická divize Tesly, která tvoří přibližně jednu čtvrtinu celkových tržeb. V peněžním vyjádření přinesla 3,42 miliardy dolaru.

To je v procentuálním srovnání s minulým rokem nárůst o 44 procent. Firemní řešení, jako Megapack a nové solární produkty, totiž mají čím dál větší význam i pro velká datová centra – například xAI, Muskův AI startup, jenž patří mezi významné klienty této divize.
Vedení Tesly vidí budoucí trajektorii firmy do značné míry ve spojení s experimentálními projekty, jako je například Robotaxi s názvem Cybercab, který by měl vstoupit do masové výroby v roce 2026, přičemž pilotní služba již probíhá v Austinu. Stejně tak se připravuje výroba elektrického kamionu Semi a uvedení třetí generace humanoidního robota Optimus.
I když jsou tyto vize povzbudivé, investoři očekávají jasnější čísla, nikoli pouze sliby bez konkrétního finančního výhledu, který Musk bohužel na konferenčním hovoru neposkytl. Na základě toho po zveřejnění výsledků cena akcií klesla o více než pět procent, čímž se letošní výkonnost posunula pouze na devět procent.
Autorka je analytička společnosti Wonderinterest Trading
(Redakčně upraveno)
Ilustrační foto: Depositphotos.com













