Tisíce akciovek se nedostanou do datových schránek. Nepomůže ani Czechpoint

Změnou zákona zanikly od nového roku funkce statutárních ředitelů a statutárním orgánem akciových společností s monistickou strukturou se stala správní rada. Prvním z nepříjemných důsledků, které takové firmy pocítily, bylo znemožnění přístupu do datových schránek.
Tisíce akciovek se nedostanou do datových schránek. Nepomůže ani Czechpoint. Reprofoto: Twitter.com

„Patrně v souvislosti se změnou legislativy totiž došlo poněkud překvapivě k automatickému výmazu statutárních ředitelů monistických akciových společností z obchodního rejstříku,“ říká Michael Dobrovolný, manažer společnosti Smart Office & Companies ze skupiny Apogeo.

Tzv. monistických akciových společností, tedy těch, které mají místo představenstva a dozorčí rady (tedy dualistických) statutárního ředitele a správní radu, je v České republice na 7000.

Firmy i odborníci jsou v šoku

Dotčené firmy i odborníci neskrývají šok. „V některých případech je sice místo komunikace prostřednictvím datové schránky možné zajít ‚postaru‘ na podatelnu, spoustu podání ale nelze ani učinit jinak než elektronicky,“ upozorňuje partner Apogeo Group Pavel Postl. „V důsledku změny jsou také ze dne na den mnohé monistické akciové společnosti zastupovány úplně jinými lidmi než před 1. 1. 2021,“ dodává.

„V těchto dnech podle informací od našich klientů sice již dochází k rozesílání nových přístupových údajů, ovšem členům správní rady a nikoli statutárním ředitelům,“ podotýká Michel Dobrovolný. Podle něj ale nelze říci, kolik času v současném stavu doručování nových přístupů zabere.

Situaci může zkomplikovat karanténa

Redakci portálu FAEI.cz to potvrdil také David Marášek, někdejší statutární ředitel akciové společnosti Zlato. Správní rada sice podle něj obdržela nové přístupové údaje poštou, někteří z obchodních partnerů na ně ale dosud marně čekají.

„Podle doporučení, která jsme vyslechli, prý stačí v takovém případě zajít na nejbližší Czechpoint, kde obratem přístup vytvoří. Kdyby to ale bylo nezbytné také v naší firmě, znamenalo by to velký problém kvůli protiepidemickým opatřením,“ upozorňuje Marášek. Sám je totiž momentálně v karanténě, která se týká i jeho nejbližších spolupracovníků.

Podle Dobrovolného ze Smart Office & Companies to může znamenat, že se taková společnost nedostane k nejdůležitější, často úřední poště. Pokud takové firmy potřebují podat například odvolání proti rozhodnutí soudu nebo finančního úřadu, podat daňové přiznání mimo běžné termíny nebo komunikovat s úřady ve věci tzv. COVID programů, nepochodí.

Cizinci mají smůlu

Dobrovolný upozorňuje také na problém, který mají ředitelé-cizinci, a to včetně například německých sousedů, Slováků nebo Britů. „K získání přístupových údajů je obvykle potřeba se dostavit osobně na Chechpoint, což je pro ně leckdy nemožné kvůli aktuálním omezením,“ vysvětluje.

Cizinci si sice mohou v ČR sehnat zmocněnce, ten ale musí disponovat plnou mocí s úředně ověřeným podpisem a často i apostilou. To ale v praxi aktuálně zabere i několik týdnů. „Co běžící lhůty, nepodaná daňová přiznání či odvolání, nebo odpory proti platebním rozkazům?“ uzavírá Dobrovolný.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena