Toyota Mirai: Vodíkový unikát se blýsknul už i v Česku

Vodík se v katalyzátoru spojí s kyslíkem, vyrobí elektřinu, kterou pošlu přes měnič do baterií a elektromotoru. Tak to je princip auta reálné globální budoucnosti. Již se sériově vyrábí a prodává v Japonsku, USA a Německu. Řeč je o vozu Toyota Mirai. To v japonštině znamená skutečně budoucnost. Žádné hodinu a půl trvající nabíjení ze sítě. Za tři minuty do plných, odolných nádrží a dojezd pohodlným, živým a tichým autem až 500 km. Z výfuku nelétají žádné smogové částice, jen „učůrává“ čistou vodu.

Toyota Mirai, vodíkový unikát, se včera blýsknul už i v Česku. Foto: Autor

Má to ale zatím háček. Tankovací stanice s vodíkem. U nás nejsou žádné a v Evropě jich je jen pár. Vodíkový unikát Toyota Mirai, první sériově produkované vozidlo této konstrukce, se včera na otočku blýskl i u nás, v Mladé Boleslavi.

S VODÍKEM NA VALNÍKU

Sklidil nadšení všech dealerů a novinářů na testovacích jízdách. Byl u toho i reportér FAEI.cz. Pěkné, moderní auto. Jen zvláštní pocit, že lidé od Toyoty museli hlídat kilometry, nakroužené kolem hlavního stanu Škody Auto. Vodíková pumpa zkrátka není ani tady (zatím).

A tak Toyota Mirai přijela na valníku a zase na něm odjela. Prozatím. Je to jen otázka času, říkají odborníci od Toyoty, než se tento pohon rozšíří. Vždyť na začátku motorismu před tehdejšími auty, motorizovanými kočáry, musel také chodit muž s červeným praporkem. Vše nové si zkrátka musí proklestit cestu.

Každopádně Toyota, světový výrobce číslo 2 a jednička v zelených technologiích, nejspíše vidí do budoucnosti. Za dvacet let prodala přes deset miliónů aut s hybridním, elektro-benzinovým, pohonem. Dnes je běžný, ale před dvěma desítkami let to byl také unikát.

SVIŽNÝ ELEKTROMOTOR

Toyotu Mirai svižně žene elektromotor s výkonem 155 koní (114 kW). Proud pro motor dodává soubor palivových článků, ve kterých není vodík přiváděný z nádrží automobilu spalován, ale spojuje se „za studena“ se vzdušným kyslíkem. To je možné díky přítomnosti vhodných katalyzátorů a speciální membrány oddělující vodík a kyslík.

Jediným vedlejším produktem je čistá vodní pára. Pro snížení spotřeby vodíku byl v Toyotě Mirai využitý systém pro rekuperaci energie při brzdění – elektrický motor při brzdění plní funkci generátoru a takto vyrobená elektrická energie je zpět dodávána do vysokokapacitního akumulátoru a využívána později při rozjezdu nebo akceleraci, obdobně jako je tomu u hybridních automobilů.

MIRAI MÁ VĚTŠÍ DOJEZD

Auta na vodík mají ale víc předností než auta na elektrický pohon. Mirai má větší dojezd než v tuto chvíli dostupné automobily dobíjené ze zásuvky. Vodíkové automobily nepotřebují dobíjet přes noc, tudíž se nemusí měnit elektrická instalace v domech nebo v garážích.

Auto se dobře řídí, je stabilní, silné a jízda je ve srovnání s jinými vozy mnohem plynulejší. Natankovat trvá asi tři minuty a probíhá to obdobně jako u plnění nádrže s benzínem nebo naftou.

Aby nebyla řeč jen o Toyotě. To, že vodík má největší budoucnost, coby primární zdroj energie pro elektromobily, si podle studie globální poradenské společnosti KMPG myslí většina šéfů automobilek.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena