Trh bateriových technologií. Závody v budování výrobních kapacit v Evropě už začaly

Vybudování výrobního závodu pro bateriové technologie bude už v blízké budoucnosti strategickou výhodou. Závody v budování výrobních kapacit pro baterie v Evropě už začaly. I Česko, jako země s výrobním zázemím pro automobilový průmysl, musí reagovat na světový trend nahrazování spalovacích motorů elektrickými v souvislosti se zavedením nových emisních norem od roku 2020.
Elektromobily nebudou jediným tahounem výroby baterií. Agentura Bloomberg ve své studii předpokládá, že instalace řešení pro ukládání energie bude růst až stonásobně. Foto: FAEI.cz

V roce 2015 bylo vyrobeno 1,9 milionů elektromobilů a podle analýzy britského deníku Financial Times jich v roce 2020 bude vyrobeno 9,3 milionu a v roce 2025 až 30,7 milionu. Pro automobilky, z nichž mnohé mají výrobní závody ve střední Evropě, budou klíčové dvě strategie – zabezpečit si kvalitní zdroje surovin na výrobu baterií a získat technologii, která přinese efektivní a levný provoz jejich vozidel.

Evropa v závodech v budování kapacit zatím zaostává, ale postupně snižuje svoji závislost na asijských výrobcích baterií. Pokud by se trh i nadále vyvíjel jako dosud, tak až tři z pěti hlavních výrobců baterií pro elektromobily budou v příštím roce z Číny. Asijští výrobci se už nyní snaží expandovat do střední a východní Evropy, hlavně kvůli snižujícím se dotacím na elektromobily v jejich domovských zemích.

Elektromobily však nebudou jediným tahounem výroby baterií. Agentura Bloomberg ve své studii předpokládá, že instalace řešení pro ukládání energie bude růst až stonásobně (z 9 GW/17 GWh v roce 2018 na 1095 GW/2850 GWh v roce 2040). Stane se tak díky snížení nákladů na baterie a rozmachu obnovitelných zdrojů, které potřebují ukládat energii zejména pro vyvažování výkyvů ve výrobě v solárních a větrných elektrárnách.

PSALI JSME:
Česká firma vyvinula domácí rychlonabíječku pro elektromobily

Drtivá většina surovin je z pěti zemí

Drtivá většina surovin na výrobu lithiových baterií pochází pouze z několika zemí světa. Trh s akumulátory je tak závislý na dodávkách z Konga, Číny, Austrálie, Chile a Argentiny. Ceny vzácných kovů může ohrozit politická situace v těchto státech. Nejproblematičtější jsou dodávky vzácného kobaltu, kdy 59 % veškeré produkce pochází z nestabilního Konga.

Podle statistik amerického Úřadu pro energetickou účinnost a obnovitelnou energii pochází přibližně 91 % veškerého lithia pro výrobu lithiových baterií pouze ze tří zemí světa, a to z Austrálie (44 %), Chile (34 %) a Argentiny (13 %). Další klíčové suroviny, které jsou využívány na produkci akumulátorů, jsou dováženy z velké části z jediné země. Například 59 % kobaltu dodává Konžská demokratická republika, dokonce 67 % přírodního grafitu je dodáváno z Číny.

„Produkce ostatních materiálů na výrobu lithiových baterií, jako například manganu a zejména niklu, je lépe rozložena do vícera zemí světa,“ uvádí Radim Tlapák, ředitel internetového obchodu BatteryShop.cz, který nabízí akumulátory do mobilních zařízení.

PSALI JSME:
Elektromobily jsou propadák. Češi dál kupují hlavně benzínové a naftové automobily

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Technologie

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB