
Podle nové analýzy společnosti Salesforce z dat o chování 1,5 miliardy spotřebitelů po celém světě bude letos umělá inteligence a AI agenti přímo ovlivňovat 21 procent všech globálních vánočních objednávek.
O výrazném zapojení umělé inteligence vypovídají výsledky průzkumu, které Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) poskytla společnost Allegro. Ukázaly, že AI využívá nebo chce využít při výběru vánočních dárků až 68 procent Čechů.
Podle průzkumu, který pro Allegro provedla agentura Perfect Crowd mezi více než tisícovkou dotázaných, se na umělou inteligenci nepřekvapivě nejvíce spoléhají mladí lidé ve věku 18 až 24 let.
Otevřenost k AI ale roste i u starších nakupujících. Více než třetina lidí mezi 55 až 65 lety uvedla, že ji chce v budoucnu vyzkoušet při hledání inspirace. Jen dvě procenta lidí konstatovala, že umělou inteligenci vůbec nezná.
Role sociálních sítí
Výraznou roli během vánočních nákupů hrají také sociální sítě. Doporučením influencerů se alespoň jednou řídilo 36 procent lidí. Častěji jsou to pak ženy (43 %) a zákazníci s maturitou nebo vysokoškolským vzděláním (42 %).
„Vánoční nákupy se přesouvají do online prostředí rychleji, než jsme ještě před pár lety čekali. Lidé dnes kombinují různé zdroje inspirace, od doporučení algoritmů až po obsah na sociálních sítích, a rozhodují se mnohem flexibilněji,“ řekla Monika Brichtová z Allegro.cz.
Dodala, že digitální nástroje se stávají přirozenou součástí výběru dárků. Inspiraci při výběru dárků pod stromeček zjišťoval rovněž průzkum agentury agenturou ResSOLUTION pro Asociace pro elektronickou komerci. Odpovídal více než 1,3 tisíce obyvatel.
„Nejčastější odpověď nás samozřejmě nešokovala: 64 procent zákazníků e-shopu objednává dárky na základě přání dotyčného. Zajímavé je, že taková přání znají spíše ženy než muži,“ uvedl výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.
A jaký vliv mají sociální sítě? „Inspiraci na nich hledá 22 procent on-line Čechů. Jen poměrně málo nakupujících, konkrétně 7 procent, si přitom nechá poradit od některého z influencerů,“ konstatoval Vetyška.
Dodal, že v tomto směru lze ale očekávat zajímavý vývoj do budoucna. „Protože mezi nejmladšími dotazovanými dalo na doporučení takové osobnosti 17 procent respondentů,“ poznamenal Vetyška.
Dárky pro sebe
Podle už citovaného průzkumu pro Allegro sice zákazníci tradičně plánují utratit nejvíc za dárky pro děti a vnoučata, výrazným trendem je i nákup dárků pro sebe. Až 83 procent Čechů si letos zvažuje koupit dárek a pět procent utratí největší část svého rozpočtu právě za vlastní dárky.
Stále populárnější jsou i dárky pro domácí zvířata. Každoročně je kupuje 43 procent lidí, dalších 25 procent alespoň občas, a tři procenta dotázaných přiznávají, že o Vánocích utratí nejvíce za svého psa či kočku.
Zajímavý je i rozpor mezi plány a realitou: 32 procent Čechů sice říká, že by letos měli více šetřit, ale zároveň přiznávají, že si o Vánocích i tak „udělají radost“ nějakým dárkem. Vánoce tak pro mnoho lidí zůstávají obdobím, kdy více nakupují a zároveň zvažují, co jejich rozpočet ještě unese.
Podle průzkumu Datartu na vzorku zhruba 3,3 tisíce dotázaných Češi plánují za dárky zhruba stejně jako loni, přibližně třetina se hodlá vejít do částky 10 tisíc korun. Vánočním přáním opět vládne chytrá elektronika.
Největší radost by udělal nový mobilní telefon, který si přeje téměř 24 procent lidí. Jen o něco méně hlasů získaly počítače a notebooky (19,3 %) a také chytré hodinky (19,2 %). Stále velké oblibě se těší i televizory (17,5 %) a kávovary (16,2 %).
Roste zájem o praktické dárky. Zákazníci častěji volí užitečné pomocníky, například AKU nářadí, Oblíbené jsou také chytré domácí technologie: Od inteligentních spotřebičů až po produkty péče o tělo a zdraví. Mezi nejoblíbenější patří elektrické zubní kartáčky, horkovzdušné fritézy či tyčové a robotické vysavače.















