
Evropská komise tento měsíc předloží soubor nových opatření, jak učinit unijní ekonomiku zelenější. Bude mezi nimi i návrh zatížit povolenkami i námořní přepravu. Bude-li tento návrh uveden do praxe, zdraží námořní přeprava, tedy i zboží, které se jejím prostřednictvím přepravuje, od potravin, přes oděvy, hračky až třeba po elektroniku.
Dosud povolenky musely nakupovat hlavně elektrárny, teplárny a průmyslové podniky. Rozšíření okruhu, v němž jsou povolenky vyžadovány, pochopitelně zvýší poptávku po nich, což podporuje popsaný cenový růst.

Právě také v důsledku dramaticky zdražujících povolenek rapidně stoupá cena silové elektřiny, tedy elektřiny prodávané velkoobchodně. Od její ceny se odvíjí to, kolik za elektřiny platí běžné domácnosti.
Kromě zdražujících emisních povolenek cenu elektřiny pro české domácnosti žene vzhůru také postupující uzavírání německých uhelných a jaderných elektráren. Letos se v Německu odstavují další tři uhelné elektrárny. Elektřinu rovněž letos přestávají vyrábět tři ze zbývajících šesti jaderných reaktorů.
Zdražování silové elektřiny v Německu se projevuje růstem její ceny v Česku, jelikož Česko je de facto součástí německé energetické soustavy. Takže ceny silové elektřiny v ČR vlastně „kopírují“ ty německé. Češi tak nesou náklady za německou čistou energii, ačkoli sami do očištění své elektřiny zdaleka tolik neinvestují.
Zatímco v letošním prvním čtvrtletí byla obvyklá cena elektřiny kolem 1 500 až 1 600 korun za megawatthodinu, v nových cenících z letošního června není výjimkou cena přes 2 000 korun.
Ceny emisních povolenek porostou i nadále, stejně jako se budou nadále uzavírat německé elektrárny. Domácnosti v ČR tak rozhodně neprohloupí, když cenu elektřiny zafixují na co nejdelší období, tedy na tři roky. Potíž je jen v tom, že téměř všichni významní hráči již fixní produkty zdražili.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)