Útraty Čechů v obchodech v září zklamaly. Na krizi to ale ještě nevypadá

Maloobchodní tržby v září zklamaly. Podle aktuálních údajů Českého statistického úřadu vykázaly nejslabší meziroční růst za celé období od února 2017. I když po očištění o rozdílný počet pracovních dní letos a loni v září je výsledek o něco lepší, stále zůstává poměrně nepřesvědčivý. Jde však jen o určité zakolísání.
Znatelně rostou tržby internetovým obchodům a Češi také neváhají ve velkém utrácet za elektroniku. Foto: Pixabay

Spotřeba domácností bude letos stále tahounem české ekonomiky. Spotřebitelé ovšem mohou poněkud mírnit dynamiku svých útrat z důvodů růstu cen energií a bydlení, který ještě zrychlí na přelomu roku, kdy citelně zdraží elektřina, plyn či teplo.

Spotřebitelský sentiment však nadále zůstává blízko svých historických maxim, takže jejich obava ze zdražování se zatím ještě nepromítne trvaleji do poklesu dynamiky maloobchodu.

K růstu tržeb znatelně přispívá nepotravinářský segment, což značí, že Češi jsou ochotni utrácet za zboží, které nutně nepotřebují. Znatelně rostou tržby internetovým obchodům a Češi také neváhají ve velkém utrácet za elektroniku. To svědčí o tom, že se v dohledné době příliš neobávají zhoršení své finanční situace a už vůbec ne například vyhazovu. Napjatá situace na trhu práce jim nahrává a upevňuje jejich spotřebitelské sebevědomí.

Maloobchod by letos měl přidat zhruba stejně jako loni, 5,5 procenta, a spotřeba domácností pak spolu s investicemi bude v roce 2018 tahounem celé české ekonomiky.

Autor je hlavní ekonom společnosti Czech Fund
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena