Vánoce zase nejsou bílé? Veřejné rozpočty ušetří desítky milionů

Zejména v nížinách a středních polohách České republiky to letos zatím opět vypadá na Vánoce bez sněhu. Největším městům, jako Praze, Brnu či Plzni, se nedostává sněhové pokrývky i přes vpád chladnějšího vzduchu do Česka v posledních dnech.
Špatná zpráva z hlediska dětských zimních radovánek a vánoční romantiky je dobrou zprávou alespoň pro silničáře a veřejné rozpočty. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Špatná zpráva z hlediska dětských zimních radovánek a vánoční romantiky je dobrou zprávou alespoň pro silničáře a veřejné rozpočty. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Celkově je letos sněhová pokrývka podprůměrná, navzdory přece jenom příznivější situaci na horách a obecněji ve vyšších polohách. Špatná zpráva z hlediska dětských zimních radovánek a vánoční romantiky je dobrou novinou alespoň pro silničáře a veřejné rozpočty ČR, které díky absenci sněhové pokrývky mohou ušetřit desítky milionů korun denně. A pro stavebníky.

Celkové náklady na zimní údržbu dálnic a silnic I. třídy v Česku totiž dosahují stovek milionů korun ročně. Při absenci sněžení a námrazy silničáři ovšem šetří především na posypové soli a naftě pro sypače. Roční náklady na údržbu jednoho kilometru silnice se pohybují kolem 120–150 tisíc Kč, přičemž významnou část tvoří právě zimní zásahy.

Navíc, i když dispečinky drží pohotovost i o svátcích, mírné počasí eliminuje potřebu příplatků za přesčasy při kalamitních výjezdech. Přitom peníze ušetřené za mírnou zimu – včetně Vánoc – silničáři obvykle koncem sezony převádějí do fondu na opravy výmolů a mostů.

V prosinci 2025 zatím silničáři evidují připravenost techniky a materiálu, přičemž poměrně mírný začátek zimy umožňuje plynulé dokončování plánovaných stavebních prací na dálniční síti. Te je dobrá zpráva i pro tuzemské stavebnictví, které momentálně zažívá boom, jejž by ovšem tuhé mrazy mohly zbrzdit a oddálit tak dokončení stavebních projektů jak v oblasti pozemního, tak inženýrského stavitelství.

Náklady na zimní sezónu přitom nejsou zanedbatelné, liší podle krajů; například v Libereckém kraji vyjde průměrná zimní sezóna na více než 150 milionů korun. Ve Středočeském kraji mohou náklady za náročnější zimu přesáhnout i 200 milionů korun jen v úvodních měsících.

Ačkoli stát na údržbě krátkodobě ušetří, mírné zimy doprovázené častým střídáním teplot kolem bodu mrazu vedou k rychlejší degradaci vozovek a vzniku výmolů, což následně zvyšuje náklady na jarní opravy.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek