
Podle predikcí Mastercard letos české maloobchodní tržby v období od začátku listopadu do Štědrého dne vzrostou o 4,6 procenta. Pro mnohé to může být překvapení, ale tímto tempem předháníme nejen evropský průměr (3,1 %), ale i ekonomické mocnosti, jako Německo, Itálii či Francii.
V rámci celé Evropy nám v dynamice vánočních nákupů patří bramborová medaile, tedy čtvrtá příčka – hned za Maďarskem, Polskem a Španělskem. Je to jasný signál: Češi už se nebojí utrácet.
Průměrný výdaj na domácnost letos podle průzkumu České bankovní asociace a agentury Ipsos stoupne na 12 600 korun. Pro srovnání, loni to bylo rovných 12 tisíc. Nejde o žádné bezhlavé rozhazování, ale o odraz rostoucích reálných mezd a spotřebitelské důvěry.
Zatímco u dárků zůstáváme nohama na zemi, v jedné disciplíně jsme naprostými šampiony: v jídle. Hodnota vánočního nákupního košíku s potravinami u nás letos podle Mastercard vyskočí o 73 procent oproti zbytku roku.
Jde o vůbec nejvyšší nárůst v celé Evropě. Nicméně má to i svou stinnou stránku – s plnými stoly přichází i plné popelnice, což potvrzuje fakt, že čtvrtina z nás zbytky jídla bez užitku vyhodí.
Pozitivní zprávou je neutuchající odpor Čechů k zadlužování se kvůli dárkům. Celých 95 procent populace vnímá vánoční úvěr jako špatný nápad a 77 procent lidí by si na Vánoce nepůjčilo nikdy.
Ne všichni však vstupují do svátků se stejným finančním polštářem. Půjčku plánují zhruba dvě procenta lidí, převážně v nižších částkách. Nejčastěji jde o lidi ve věku 27 až 35 let, tedy generaci balancující mezi splátkami hypotéky a výdaji na malé děti.
Letošní Vánoce ukazují, že česká ekonomika se „nadechuje“. Namísto velkých, riskantních investic ale lidé volí strategii „menších radostí“ – investují do kosmetiky, módy nebo zážitků. Češi chtějí slavit, chtějí si dopřát, ale v zádech mají stále zdravou dávku opatrnosti.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)















