
Zatímco v Indii je vegetariánství běžné a hlásí se k němu více než třetina obyvatel, ve většině ostatních zemí dominují konzumenti masa. Lidé ve vyspělém světě však stále častěji řeší své stravovací návyky a jejich dopady na životní prostředí. Tohoto trendu si všimla celá řada zavedených i zcela nových společnosti a začaly masově nabízet vegetariánské produkty.
Někteří investoři vidí ve vegetariánských firmách velký potenciál. Vychází z předpokladu, že všechna masová jídla mohou mít svou vegetariánskou napodobeninu. Po nich by postupně mohla narůstat poptávka, což vytváří zajímavé obchodní příležitosti. Vegetariánské verze masových jídel přitom bývají z pohledu strávníků stejně drahé, avšak náklady na výrobu jsou zpravidla nižší. Firmy, které vegetariánské produkty nabízejí, navíc vypadají jako společensky odpovědné a mívají dobrou image.
Nového trendu si ve světě začínají všímat známé řetězce rychlého občerstvení a do svých nabídek zařazují bezmasé produkty. Velký vegetariánský boom se začíná vpisovat i do burzovních indexů. Například US Vegan Climate index, který sdružuje vegetariánské firmy, za poslední rok vyrostl o bezmála devět procent. Otázkou však zůstává, jak nové produkty bude vnímat široká veřejnost. Jestliže vegetariánský trend nepřijme, může se na celý boom po krátké době zapomenout.
Autor je hlavní ekonom společnosti BH Securities
(Redakčně upraveno)