
Wüstenrot stavební spořitelna a Wüstenrot hypoteční banka patří k výjimečným světlým jevům na českém bankovním trhu především tím, že objem klientských vkladů je nižší než objem poskytnutých půjček. „K 30. září 2019 činil objem klientských vkladů celkem 52,217 miliardy korun, objem úvěrů poskytnutých klientům celkem 60,383 miliardy,“ sdělila portálu FAEI.cz Martina Lambert. Její sdělení by mohlo být i poslední, protože Moneta tyto údaje takto nezveřejňuje.
Vědí co s penězi
České banky včetně těch, které profitují na stavebním spoření, mají obvykle nadbytek hotovosti (vkladů) s níž si často nevědí rady. V sektoru stavebních spořitelen tento rozdíl činí podle dostupných údajů zhruba 130 miliard korun. I když se tento poměr zlepšuje, zůstává německý Wüstenrot mezi pěticí největších poskytovatelů stavebního spoření v Česku stále jediný, který veškeré vklady dokáže využít k úvěrování.
„Finanční údaje za rok 2019 jsme ještě nezveřejnili (stane se tak ke konci března – pozn. red.), proto jsou data k 30. září 2019,“ dodala mluvčí banky. „Objem vkladů se k uvedenému datu meziročně zvýšil o 9,1 procenta a objem úvěrů o 9,2 procenta.“
Ojedinělý úrok
Ve snaze získat další levné peníze k poskytování půjček banka nabízí novým klientům příjemnou úrokovou sazbu 1,5 procenta. I když není nejvyšší na trhu, určitě patří mezi pět nejlepších. „Akční sazba na spořicím účtu pro nové klienty je garantována po dobu 12 měsíců od založení prvního účtu,“ konstatovala mluvčí banky.
Banka však jako jedna z mála na českém trhu poskytuje možnost výhodného spoření i bytovým družstvům (BD) a společenstvím vlastníků bytových jednotek (SVJ) s úrokem 1,4 procenta, což je na českém bankovním trhu zcela ojedinělý jev. Jedinou podmínkou je vklad nad 100 tisíc korun, což pro BD a SVJ není zásadní problém. Garance je opět jednoletá.
Tajemství prozrazeno
Překvapivé je, že banka nám odmítla sdělit počet svých klientů, i když je to údaj, kterým se banky většinou rády pochlubí. „Tyto údaje nezveřejňujeme,“ sdělila nám Martina Lambert. Moneta však při zveřejnění smlouvy o nákupu Wüstenrotu mimo jiné uvedla, že tím získá 350 tisíc klientů, podle některých zdrojů až 400 tisíc, což je číslo, ze které se Wüstenrot nemusí stydět.
Jistě bude zajímavé sledovat, jak se k dosavadní činnosti Wüstenrotu postaví její nový majitel. Mnohé naznačuje tisková zpráva Monety, podle níž by současný ředitel Wüstenrotu Michael Pupala měl dál zůstat na své pozici. V každém případě je Wüstenrot pro Monetu kapitální úlovek, i když, jak potvrdila Martina Lambert, název Wüstenrot z českého trhu zcela zmizí.