
Je třeba vzít v potaz nutnost předfinancování výdajů plánovaných pro letošek. Tyto výdaje se pojí k prostředkům čerpaným z fondů EU v běžícím programovém období na léta 2014 až 2020. S blížícím se koncem tohoto programového období je třeba zrychlit tempo čerpání, což přináší kvůli nutnosti kofinancování vyšší nároky na českou státní kasu. To se zrcadlí právě v popsané nutnosti relativně znatelného předfinancování.
Do určité míry je tak výrazný schodek dán také právě zrychlením čerpání prostředků z fondů EU v rámci stávajícího programového období. Rychlejší čerpání jako takové je přitom za daných podmínek z hlediska rozvoje české ekonomiky žádoucí. Ostatně, nárůst investičních výdajů, mezi něž se řadí právě i uvedené kofinancování, činil v dubnu meziročně bezmála padesát procent, což je výrazný nárůst.
Daňové inkaso rozpočtu stále vykazuje poměrně uspokojivý vývoj a nedá se říci, že by se v něm jakkoli zásadně a nečekaně odrážel zhoršující se stav ekonomiky. Například inkaso DPH v dubnu meziročně rostlo tempem devíti procent, což je tempo srovnatelné se situací v loňském roce.
Je však třeba říci, že aby byl dodržen plán nárůstu inkasa DPH pro letošní rok, bude muset toto inkaso srovnatelně jako v dubnu růst i v dalších měsících, což vzhledem k makroekonomickému vývoji není vůbec zaručené.
Příznivě se v rozpočtu projevuje citelný meziroční nárůst mezd a platů, který způsobuje dvouciferný růst inkasa daně z příjmu zaměstnanců.
Dubnové plnění při podrobnějším zkoumání nezavdává důvod k bubnování na poplach, ale je stále zřejmější, že schodek státního rozpočtu v letošním roce se už bude počítat na desítky miliard korun. Deficit by se v letošním roce měl pohybovat na rozpočtované úrovni 40 miliard korun a podobné výše dosáhne i v roce 2020. Vzhledem k makroekonomické situaci by vláda měla hospodařit s ambicióznějším cílem a vykazovat stále i letos a příští rok vyrovnané hospodaření. To se však bohužel s největší pravděpodobností nestane.
Autor je hlavní ekonom společnosti Czech Fund
(Redakčně upraveno)