
Nezahřívají se. Nevybuchují. Vydrží i velký mráz a velké vedro, tvrdí chemik Jan Procházka a průmyslník Radomír Prus, kteří za tím vším stojí. Na YouTube ukazují desítky záběrů. I jak se do akumulátorů střílí z útočné pušky. S Lopraisem chtějí na těchto bateriích označených HE3DA postavit Tatru, která vydrží Dakar. Automobilový závodník to potvrzuje.
Po éře sodovkárny zkonstruoval svoje stroje na výrobu PET lahví a založil společnost Exelsior. Přidal hotely, finančnictví. Později začal PET lahve i vyrábět. Následovala výroba etiket a víček a završil to recyklační linkou. Výrobny PET lahví, až na jednu a recyklační závody, prodal. „Už v tom nevidím, jak to dál rozvíjet do budoucna,“ dodává.
A jak se dostal k akumulátorům vlastní konstrukce? „Honza Procházka se bateriím a nanotechnologiím věnuje přes třicet let. V letech 2006 a 2007 dokázal nanočástice postavit do prostorových struktur. Je hlavní autor patentu. V roce 2011 jsem si přečetl jeho článek, kde si stěžoval, že má převratnou věc, ale že tady chybí podnikatel amerického střihu. V roce 2013 jsem do toho investoval v první fázi milion eur,“ říká.
Lidé kolem Procházky a Pruse už přes tři roky předvádějí laboratoř v pražských Letňanech. Teď v září skutečně otevřeli v Horní Suché (nedaleko od severomoravského Havířova – pozn. red.) továrnu Magna Energy Storage (MES).
Z peněz našich i zahraničních investorů, kteří uvěřili, že akumulátory fungují a že se začnou globálně prodávat. Průmyslníkovi se podle jeho slov podařilo vybrat bezmála tři miliardy a další jsou na cestě. Hovoří se až o šesti. Jenže. Klapne to?
Někteří investoři se netají s tím, že už přece jen začínají být nervózní, že vlastně nic z výroby neviděli. Velkou halu, to ano. Dále robotické rameno, jak přenáší soubor měděných destiček, a desítky akumulátorů připomínajících velikostí baterku do auta vyskládaných u vstupu do haly.
Robota z nové haly, jak se hýbe a přenáší části akumulátoru, zveřejnil před pár dny server Novinky.cz. Nicméně na pozadí záběrů je ale vidět stále prázdnou halu. Dále reportéry ani z dalších médií nepustili. Podle Pruse linku v žádném případě nelze ukázat, protože konkurenci prý stačí málo, aby úspěch vyfoukla.
Opakovaně vysvětluje, že výrobu zatím musí kvůli nebezpečí okopírování pečlivě tajit. „Za tři čtyři roky budeme dělat exkurze i k lince, protože vývoj jde dopředu, a i my už budeme zase dál,“ říká nevzrušeně.
Na nedávné slavnosti k otevření Magna Energy Storage byli přítomni i zástupci významných tuzemských společností, to je nepopiratelný fakt. Přijet měli podle Pruse i světově známí lidé, ale zarazil to koronavirus, dodává.
U nové fontány před halou svářeč z baterií vařil body na kovové desce, další firma ukazovala, jak ze své vodíkové stanice dobíjí tyto akumulátory v energetickém úložišti, a návštěvníci si mohli nahlédnout, že přistavený elektromobil eBlesk je těmito akumulátory vybaven a mohli se s ním projet na parkovišti. Měřicí budíky ukazovaly čísla.
Přítomni byli i šéfové stavební firmy, kteří, když se jich někdo neformálně zeptal, potvrdili, že uvnitř budovy je výrobní linka.

„Vyrábíme několik kusů denně, produkce se rozbíhá postupně. V lednu bychom rádi dosáhli úrovně padesáti akumulátorů za hodinu,“ řekl novinářům přítomným na tiskové konferenci šéf MES Radomír Prus. Tvrdí, že získal certifikaci z USA a že první akumulátory s výkonem přes tisíc wattů již připravuje k odeslání do Ománu. MES podle něj zaměstnává na sto padesát lidí, v budoucnu to má být více.
Akumulátory chce firma umisťovat do ocelových kontejnerů. Z nich by pak měly být sestavovány rychlodobíječky pro elektromobily či energetická úložiště pro domy. Ty se mají v místě instalace dobíjet například ze solárních panelů.
Právě uložení elektřiny je dnes největší překážka pro elektřinu a tohle by to mělo vyřešit. Postavit pár kontejnerů se solárními panely nebo vodíkovou stanicí a rázem je třeba v poušti či v městě zničeném válkou elektrárna.