Výrobce dveří: Z krize jsme vytěžili, co šlo

Rozhovor
Rychlá reakce na vládní opatření, kreativita, ale hlavně dlouhodobá systematická práce, která se vrací v těžkých dobách. To je to, co jihlavskému výrobci dveří Sapeli pomohlo uspět v období, které se pro mnohé firmy stalo osudným. „Z krize jsme vytěžili, co šlo,“ říká v rozhovoru pro Finanční a ekonomické informace (FAEI.cz) obchodní ředitel firmy Marek Sedlák. Za první pololetí je tradiční výrobce ve všech ekonomických ukazatelích nad úrovní loňského roku, a dokonce i nad plánem.
Marek Sedlák, obchodní ředitel společnosti Sapelli. Foto: Sapelli

Mluví se o ekonomické krizi kvůli koronaviru, ale vaší firmě jako by se těžkosti vyhýbaly. Vloni jste žádný propad nezaznamenali, za první pololetí letošního roku vám tržby stouply o tři procenta. Čím si to vysvětlujete?
U nás mezi zákazníky dlouhodobě převažují ti, kdo rekonstruují své stávající bydlení nad novostavbami. A koronakrize tomu ještě nahrála. Uspořené peníze za volnočasové aktivity, cestování, nebo i oblékání lidé využili jinde. Také to, že byli více doma, se určitě promítlo do snahy něco v interiéru změnit.
A dveře nabízejí rychlé a efektní řešení. Je snadné je vyměnit, jde to i bez bourání a změna je hned vidět. Poptávka tak rostla. Ale samozřejmě museli jsme na krizi reagovat. Najednou byly zavřené provozovny a prodej se tak přesunul do on-line prostředí. Nabídli jsme tedy zákazníkům 3D virtuální prohlídky. Lze určitě říct, že krize nás naučila flexibilitě. Ti, kdo si se situací poradili rychleji a kreativněji, z ní mohli dokonce těžit.
Velkou výhodou pro nás byla již dřívější diverzifikace portfolia do různých segmentů, které se navzájem doplňují. Kromě koncových zákazníků ať již při rekonstrukcích nebo novostavbách, dodáváme asi čtvrtinu produkce developerům do velkých projektů, na které je zaměřena samostatná firma. Pro architekty a náročné zákazníky jsme zase vytvořili prémiový koncept. Potvrdilo se nám to, že luxusních produktů se krize většinou netýká.

PSALI JSME:
Lidé nakupují jako diví, od sekaček trávy po Lamborghini

Takže se vám krize vyhnula?
Neřekl bych tedy, že se nám krize vyhnula. Řekl bych spíše, že jsme našli způsob, jak se změně situace rychle přizpůsobit. Obecně ale platí, že na krize a změny – ať již jakékoli – se musí úspěšná firma připravovat dlouhodobě. A to děláme.

Jak zvládáte pokrývat poptávku, také máte problémy se sháněním kvalifikovaných pracovních sil jako jiné firmy?
Růst poptávky je samozřejmě velkou zkouškou pro naše výrobní závody, ale i pro celý výrobní a obchodní proces. Kromě tlaku na výrobní kapacity je třeba operativně řešit zvýšenou potřebu materiálů, logistické kapacity…
Z pohledu možného navyšování výrobní kapacity je skutečně tím úzkým místem nedostatek pracovních sil, a to právě tam, kde se vyžaduje kvalifikace. Snažíme se motivovat zaměstnance dlouhodobě, přesto se nevyhneme určité fluktuaci.
Lidi do výroby hledáme neustále. Je to výzva. Zatím se nám to sice daří, ale na některých pozicích je to na hraně. To nás vede samozřejmě k úvahám, jak zefektivnit výrobu směrem k další automatizaci. Vlastně nás to v jistém smyslu posouvá dopředu.

PSALI JSME:
Rekvalifikace: Šance pro nezaměstnané i cesta k nové profesi

Doléhá na vás rovněž extrémní zdražování materiálů včetně dřeva? Jak se s tím vyrovnáváte, zdražujete?
Je to jeden ze symptomů krize. Materiály nejen že nepředvídatelně zdražují, ale potýkáme se i s jejich nedostatkem. Nejcitelněji jsme to začali pociťovat od druhého čtvrtletí tohoto roku, kdy jsme zaznamenaly nárust cen dřeva, ale i dřevotřísky a HDF desek v řádech desítek procent. Dodavatelé těchto materiálů nastavili množstevní kvóty, které vycházely z odebraných objemů předchozích let.
Dodávky se nám zatím daří zabezpečovat, i když musíme často improvizovat.
A jaký to má dopad do cen? Nárůst nákladů je tak nepředvídatelný, že ho ani plně nešlo promítnou do konečných cen. Nicméně snažili jsme se chovat pragmaticky, k částečnému navýšení cen v řádech jednotek procent došlo, a ještě docházet bude. Sníženou marži ale z části kompenzujeme vyšší efektivitou výroby a také vyšším objemem.
Pomáhá nám také to, že dlouhodobě investujeme – jak do technologií, tak do inovací. Každoročně investujeme desítky milionů, a to se právě v krizových dobách začíná vracet.

PSALI JSME:
Další skok ve výrobních cenách

Jaké jsou aktuální trendy, jaký typ dveří zákazníci momentálně nejvíce vyhledávají?
Světu vládne jednoduchost. Souvisí to asi s celkovou kultivací vkusu. Roste výrazně podíl bezfalcových dveří. Skryté panty, skryté zárubně, to je to, co lidé nyní preferují. Dveře se určitě zvyšují, standardem se stává výška dveří minimálně 210 cm. Z dekorů dlouhodobě vede dub, který nabízíme v několika atraktivních variantách a samozřejmě symbol jednoduchosti – bílá barva.
Další trend? Lidé si daleko víc uvědomují, že dveře mají kromě estetické role i důležité parametry týkající se bezpečí. Ať již před vloupáním, ohněm nebo zvýšenou vlhkostí.

Před časem jste navázali spolupráci s renomovaným designérem Petrem Novaquem, nositelem mnoha prestižních ocenění včetně Red Dot Awards. Navrhnul pro vás dveře Muteo, které jsou specifické v tom, že nemají klasickou kliku. Vyplatilo se vám to? Je o tento model zájem?
Vyplatilo se nám to ještě předtím, než jsme prodali jediný kus dveří Muteo. Ukázali jsme totiž světu, že i zavedený produkt, jako jsou dveře, se dá posunout úplně do jiných dimenzí. Ukázali jsme, že jsme připraveni přemýšlet a investovat i nadčasově. Okamžitě se nám to vrátilo ve zvýšeném zájmu architektů o celé portfolio Sapeli.
Zájem o samotné Muteo jsme vyvolali, ukázalo se, že jdeme správným směrem. Zároveň nám ale trh řekl, co dalšího od těchto revolučních dveří očekává. Proto inovujeme dále. V nejbližší době představíme Muteo s různými kombinacemi skla, pracujeme na zamykání, zvýšení bezpečnostní a protipožární odolnosti, inovujeme samotný zámek… Dokončujeme první realizace s těmito převratnými designovými dveřmi v luxusních novostavbách a těšíme se na další.

PSALI JSME:
Fenoménem jsou rekonstrukce. Stavební spořitelny mají letos našlápnuto k rekordu

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.