Výsledky voleb podle obrazu v médiích: ANO až na čtvrtém místě

Hnutí ANO je sice podle průzkumů největším favoritem sněmovních voleb s velkým náskokem na koalici Spolu, ale ani téměř jisté vítězství mu nezaručuje, že o uskupení okolo Andreje Babiše budou média nejvíce referovat. ANO skončilo na cílové pásce dokonce až čtvrté.
Vítězem voleb se má podle průzkumů stát hnutí ANO, i když její mediální obraz tomu neodpovídá. Ilustrační foto: faei.cz/Pavel Baroch
Vítězem voleb se má podle průzkumů stát hnutí ANO, i když její mediální obraz tomu neodpovídá. Ilustrační foto: faei.cz/Pavel Baroch

Vyplývá to z nezávislého projektu Mediální obraz, který sleduje, jaký prostor v televizi, rozhlasu či tisku ovládly strany a hnutí nebo kdo kraluje sociálním sítím. Vítězem se stalo SPD Tomia Okamury, jak zjistily Finanční a ekonomické informace (faei.cz) po prostudování příslušných dat.

Projekt sledoval osm politických uskupení, které za posledních 14 dní před volbami získaly téměř 30 tisíc mediálních zmínek. Za „vítězným“ SPD se na druhém místě umístil STAN. Třetí skončilo hnutí Stačilo!.

„Celkově SPD získalo 17,4 procenta, což je více než pět tisíc mediálních zmínek. Na druhé straně se drží STAN, jehož mediální publicitu ovlivňuje mimo jiné probíraná kauza Dozimetr,“ uvedl Marek Steiger, expert na komunikaci ze společnosti Mediaboard, která do projektu poskytuje data.

Jediní nad 5 tisíci

SPD je jediným politickým subjektem, kterému se podařilo nasbírat více než pět tisíc mediálních zmínek (přesně 5 230), druhý STAN jich má 4 809 a třetí Stačilo! mírně nad 4,5 tisíce. Pro zajímavost: Čtvrté ANO získalo 4 325 mediálních zmínek a pátí Piráti 4 126.

„Také sociální sítě opanuje SPD s téměř 36procentním podílem všech zmínek. Druhé místo na sítích patří s 19 procenty koalici Spolu, desetiprocentní hranici pak pokořilo ještě Stačilo! a ANO,“ sdělil Steiger.

Projekt Mediální obraz přidal rovněž základní charakteristiku článků. A dospěl k závěru, že u všech stran a hnutí je poměrně vyrovnané zastoupení neutrálních a negativních článků, naopak pozitivní vyznění se pohybuje jen okolo jednoho až dvou procent. „Výjimkou jsou Piráti a koalice Spolu, u nichž tvoří pozitivně laděné články tři procenta,“ dodal Marek Steiger.

Poslední průzkum

Nejčastěji mapuje blížící se volby portál idnes.cz, následovaný denik.cz a denikn.cz. Dvě třetiny výstupů patří online médiím, na druhé místo se díky předvolebním debatám dostala televize následovaná rozhlasem. Největší podíl článků v online médiích si připisuje hnutí Stačilo! (78,8 %), naopak nejméně se ve virtuálním prostoru objevuje ANO (62,5 %).

Podle posledního předvolebního průzkumu agentury Ipsos z konce září, kterého se zúčastnilo téměř 1,5 tisíce dotázaných, by volby do sněmovny vyhrálo ANO se ziskem 32,6 procenta. Na druhém by skončila koalice Spolu (21,1 %) a na třetím STAN (11,2 %).

Čtvrté by bylo hnutí SPD s podporou Svobodných, PRO a Trikolory s 0,1 procentem. Piráti se Zelenými na kandidátkách by získali 8,7 procenta. Nad pětiprocentní hranicí je rovněž kandidátka Stačilo! se ziskem 7,7 procenta a Motoristé sobě se ziskem 5,4 procenta.

Předpokládaná volební účast by v době sběru byla 66 procent, což zhruba odpovídá situaci před čtyřmi lety, kdy odevzdalo svůj hlas 65,43 procenta oprávněných voličů.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 9
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Ja Jan

    Příspěvek byl odstraněn pro porušení pravidel diskuse (volební agitace).
    Redakce

  2. pm pavel malina

    Proč je ve zveřejňování ANO až na čtvrtém místě ? No proto, že to jker tak nsařízeno ze shora, aby mu bylo co nejvíce možno zabránit se zviditelnit. Ale to bylo zřejmé už v posledním období vlády spolu. Prostě příkaz Fialy a nic jin ého.

    • Re Redakce

      Je skvělé, že máte svůj vlastní názor!
      Bohužel je poplatný době do roku 1989, kdy zakazovat určitý obsah v médiích ze shora šlo a soudruzi mohli přikazovat, co se může a nemůže zveřejnit.
      Desítky let už tu ale máme svobodu slova a soukromá média, což jste zřejmě nezaregistroval. Mohu Vás ujistit, že nám do redakce premiér Fiala žádný příkaz neposlal, takže pokud je něco důležitého nebo zajímavého, co se ANO týče, zveřejníme to. Jestli spíš není problém v tom, že ANO toho důležitého a zajímavého ve finále předvolební kampaně médiím příliš nenabídlo.
      Redakce

      • Pa Pavlík

        Novináři jsou stále poplatné děvy. Autor mi připomenul vtip z totality, Když Chruščov byl v USA, navštívil velkopěstitele kukuřice Garsta(?) a po prohlídce si prý Chruščov s ním dal závod na 50 m v té kukuřici. Samozřejmě prohrál a dilema pro novináře bylo na stole. A vyřešili to, když do titulku, v podobném stylu jako vy, napsali: Premiér Chruščov byl v závodě druhý a pan Garst až předposlední.

  3. IV IVANA

    Také do veřejných debat jak na ČT tak v českém rozhlasu. Byli zváni více koaličníci než opozičníci. O čem to asi svědčí?

  4. Vl Vladimir

    To může být překvapením snad jen pro naprostého neználka z oblasti dění v českém mediálním světě. Poplatné sdělovací prostředky dlouhodobě upřednostňují „dobré“ zprávy o panu Fialovi a jeho melody boys a girls. Zprávy o ANO a dalších opozičních stranách či hnutích jsou vždy až na druhém místě (tedy pokud z pohledu poplatných novinářů zrovna nejde o nějakou mediální „bombu“ typu Čapí hnízdo apod., pak jsou samozřejmě palcové titulky na první straně a ještě dlouho si jich užíváme) a z drtivé většiny jsou také pejorativní. Takže autor opravdu objevil Ameriku.

  5. Václav

    Už aby bylo po volbách naše nezávislá media už neví co napsat ,aby snížila preference ,hnutí ANO. Jaký obraz v mediích? Jaké čtvrté místo ,zase nějaké fabulace z mediích. Preference mluví jednoznačně. Třetina voličů tu vládu Spolu a Fialu NECHCE. ANO není na čtvrtém ale prvním místě. Věřím že dojde ke zmňěně vlády. Nebylo by od věci prověřit všechny kausy ve kterých figuruje vláda Spolu a premiér ,je toho docela dost k vysvětlování. Ale hlavní slovo mají nyní voliči ,ti rozhodnou zda nám bude dále vláda lhát a slibovat ,nebo bude nahrazena opozicí.