
Češi mají k deskovým hrám více než kladný vztah a trávení volného času u stolu s Člověče, nezlob se, Dostihy a sázky nebo Monopoly nepokládají za ztracený čas. A netýká se to jen malých dětí.
Z výzkumu agentury Nielsen Admosphere, který se uskutečnil na vzorku pěti set respondentů z české internetové populace starší 15 let vyplývá, že si deskové hry alespoň jednou za týden zahraje zhruba desetina lidí. Alespoň jednou měsíčně se této činnosti věnuje dalších téměř 30 procent dotázaných, méně než pětina pak deskové hry nehraje vůbec.
Z věkových skupin je nejvíce „nehráčů“ mezi lidmi staršími 45 let: V této kategorii nehraje deskovky téměř třetina. Mezi dotázanými, který ještě nebylo pětačtyřicet, je ovšem „nehráčů“ pouze okolo šesti procent.
Ženy nakupují častěji
Deskové hry nakupuje téměř 70 procentech z dotázaných. Častěji pro ně chodí do obchodu nebo je objednávají přes e-shopy ženy než muži. Právě tradiční hračkářství jsou nejčastějším místem, kde deskové hry lidé nakupují. Na druhém místě je internet a nejmenší skupina je nakupuje v supermarketech nebo knihkupectvích. Pouze 13 procent navštěvuje specializované prodejny s deskovými hrami.
Pro výběr deskových her je rozhodujícím faktorem zejména doporučení od přátel, rodiny a známých, kterým naslouchá více než šedesát procent dotázaných. Dalším kritériem je pak kategorie, žánr vybírané hry. Podle toho se rozhoduje 57 procent lidí. Zájemci se dále rozhodují rovněž podle ceny nebo náročnosti hry.
Miliardy za hračky
Výrobci hraček podporují prodeje svých produktů včetně stolních a deskových her milionovými investicemi do inzerce. Deskové hry jsou významnou finanční položkou, kterou Češi každoročně utratí za hračky. Celkově nakupujeme hračky za miliardy korun. Prodeje rostou zejména před vánočními svátky, přičemž deskové hry patří mezi tradiční dárky.
Například internetový obchod Alza před loňskými Vánoci oznámil, že u něho za jediný týden nakoupili zákazníci 2,2 milionu kusů zboží v celkové hodnotě 1,44 miliardy korun. Mezi hračkami, kterých se prodalo více než 135 tisíc kusů, kralovaly vedle stavebnic Lego rovněž deskové hry.
Česká republika si od vstupu do EU vydobyla na evropském trhu pozici hračkářské supervelmoci. Vyvážíme především plastové stavebnice, ale i panenky, miniaturní modely nebo různé hračkářské sady. Podle analýzy UniCredit Bank z roku 2018 Česko exportuje ročně hračky za dvě miliardy eur. Za to vděčí Češi zejména postupnému přesunu výroby stavebnic Lego do Čech. Právě stavebnice z plastu totiž tvoří více než dvě třetiny českých vývozů hraček.