Žebříček největších firem v České republice dostal finální podobu

Sdružení Czech Top 100 vytvořilo finální verzi každoročního žebříčku nejvýznamnějších firem působících v České republice. Nejvyšší příčku obsadila již tradičně Škoda Auto, která v roce 2019 vytvořila tržby o celkové velikosti 459,1 miliardy korun. Na druhé místo se tentokrát dostal Energetický a průmyslový holding s tržbami 230,0 miliardy korun. Až třetí příčku obsadil polostátní ČEZ, který vykázal tržby 206,2 miliardy korun.
Ilustrační foto: Depositphotos.com

Do první pětice firem se probojovala tchajwanská společnost Foxconn CZ, která v loňském roce vytvořila tržby 152,4 miliardy korun. Skončila tak na pátém místě těsně za čtvrtým Agrofertem s tržbami 162,0 miliardy korun. Do první desítky dále patří společnosti Unipetrol, Hyundai Motor Manufacturing Czech, Alpiq Energy SE, Moravia Steel a Continental Barum.

Kdybychom sečetli loňské tržby deseti největších firem ze žebříčku Czech Top 100, dostali bychom se na hodnotu 1 688,7 miliardy korun. To je o 184 miliard více, než v roce 2018. V roce 2009, kdy v České republice propukla ekonomická krize, měla první desítka firem celkové tržby ve výši 921,3 miliardy korun. Za deset let tedy došlo k růstu tržeb o více než čtyři pětiny. Je však třeba upozornit, že první desítka firem se v průběhu let měnila. Některé firmy z ní vypadly a jiné se do ní probojovaly.

Zatímco hrubý domácí produkt České republiky dosáhl v loňském roce úrovně 5 748,7 miliardy korun, sto největších firem ze žebříčku Czech Top 100 vytvořilo ve stejném období tržby o velikosti 3 464,4 miliardy korun. Z těchto údajů je patrné, jak zásadní dopad mají největší společnosti na celé české hospodářství.

Vzhledem k důsledkům pandemie koronaviru došlo letos ke zpoždění při vyhodnocování výsledků firem. Nakonec se podařilo zpracování žebříčku Czech Top 100 uzavřít, díky čemuž mohl být ve spolupráci se společností Bisnode sestaven finální žebříček firem. Účetní výsledky za rok 2019 ještě nebyly ovlivněny pandemií koronaviru, takže mnohé firmy překonaly rekordní tržby z roku 2018. V roce 2020 však lze očekávat, že se výsledky mnohých firem prudce zhorší, což může zamíchat celým žebříčkem.

Autor je hlavní ekonom společnosti BH Securities
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Příběh značky: Sedmdesátiletý „zázračný krém“ Indulona

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

E-shopy se odrazily ode dna, lidé už se nebojí ani neověřených prodejců

Průzkum
Po dvou letech propadu se tuzemským internetovým obchodům opět zvyšují tržby. Jak Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) sdělila společnost Heureka Group, v prvním letošním čtvrtletí se potvrdil pozitivní trend z konce loňského roku, oblast e-commerce tak meziročně vzrostla o čtyři procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci se lidé nebojí ani neověřených e-shopů.