Akcie Boeingu po Trumpovu „uzemnění“ posílily

Názor
Americký prezident Donald Trump včera večer oznámil, že i Spojené státy se přidávají k většině zemí, které uzemní letadlo Boeing 737 MAX 8. Akcie Boeingu ale po jeho oznámení překvapivě posílily.
Trh věří, že uzemnění letadel bude jen přechodné. Navíc letecké společnosti nemají příliš na výběr. Foto: Pixabay

Podstatná část trhu přitom mínila, že americké uzemnění letadel „uzemní“ právě také akcie věhlasného výrobce letadel. Jenže žádný volný pád ani náhodou nenastal. Navzdory mediální vřavě kvůli dvěma haváriím uvedeného typu Boeingu v poměrně krátkém časovém sledu přidávají akcie výrobce letadel jen za letošní rok šestnáct procent.

Je ovšem pravda, že akcie Boeingu mají „odkud klesat“, aby si zároveň stále udržely slušnou „letovou výšku“. Velice dobré loňské hospodářské výsledky firmy je totiž vynesly na historicky rekordní cenu, které dosáhly letos 1. března. I znatelný propad z rekordní úrovně tak cenu akcií Boeingu drží i nyní, navzdory zmíněné mediální vřavě, výše, než kde byly prakticky kdykoli ve své minulosti. S akciemi Boeingu se přitom na burze obchoduje řadu desetiletí.

PSALI JSME:
Po etiopském Boeingu 737 havarovala i cena akcií výrobce letadel

Zdá se tedy, že Boeing ustojí nynější problematickou situaci velmi dobře. Trh se zjevně neobává ani žalob a jednání o náhradě škody, které teď výrobce letadel čekají. Letecké společnosti, včetně české Smartwings, budou chtít zpět peníze ušlé v souvislosti s nuceným uzemněním potenciálně problémových strojů. Díky zmíněným silným hospodářským výsledkům však pro Boeing patrně nebude jejich uhrazení znamenat vážnější potíž.

Například právě Smartwings odhaduje náklady spojené s odstavením letadel na více než 100 milionů korun měsíčně. V loňském roce ale čistý zisk Boeingu poskočil o takřka čtvrtinu na v přepočtu bezmála 240 miliard korun. Každou jednu hodinu tak Boeing vydělával loni v čistém zhruba 27 milionů korun. Na potenciální úplnou náhradu měsíčních škod pro Smartwings tedy loni vydělal za každé necelé čtyři hodiny.

Trh věří, že uzemnění letadel bude jen přechodné. Navíc letecké společnosti nemají příliš na výběr. Kontrakty na letadla jsou dlouhodobé povahy, není jednoduché změnit „ze dne na den“ dodavatele. Plošné rušení objednávek Boeingů leteckými přepravci je tak krajně nepravděpodobné.

Autor je hlavní ekonom společnosti Czech Fund
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Kdo po brexitu nabídne firmám příznivější podnikatelské prostředí? EU nebo Británie?

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Češi chtějí silného lídra, který nás osvobodí od mocných a bohatých

Průzkum
Většina tuzemské veřejnosti příliš nevěří tomu, že by politici či elity hájili zájmy obyčejných lidí. Spíše mají pocit, že se o ně tradiční strany nezajímají. A v čele státu si přejí silného lídra, který by vzal zemi z rukou mocných a bohatých. Vyplývá to z průzkumu, jehož výsledky poskytla Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) agentura Ipsos.