Letecká doprava je vzhledem k počtu úmrtí na miliardu přepravených kilometrů nejbezpečnějším způsobem dopravy. Oproti automobilové dopravě je létání letadlem přibližně 60krát bezpečnější. Chodci či cyklisté jsou na tom ještě o poznání hůře. Přesto lidé mívají z létání strach, protože představa případného pádu letadla evokuje téměř jistou smrt.
Kdykoliv se stane nějaká letecká katastrofa, začne důkladné vyšetřování, které má za cíl odhalit příčiny havárie. V zájmu výrobce letadel je, aby vyšetřování odhalilo, že za nehodu mohl lidský faktor a nikoliv stroj. I když však nejsou známi příčiny letecké katastrofy, dostávají se akcie výrobce havarovaného letadla pod prodejní tlak. Ukáže-li se, že nehoda byla způsobena systematickou chybou v konstrukci letadla, dochází k další havárii, která má podobu finančních ztrát na akciových trzích.
Podobnou situaci nyní můžeme sledovat na akciích společnosti Boeing. Ještě v pátek 8. března se akcie výrobce letadel prodávaly za cenu 422 dolarů za kus. Následně došlo k letecké nehodě a v pondělí 11. března se akcie propadly o 12 procent na 371 dolarů za kus. Posléze se akcie Boeingu vzpamatovávaly a vrátily se až k úrovni 400 dolarů za kus. Nicméně vzápětí přicházely informace ze světa o zákazech provozů některých typů letadel Boeing, což cenu akcií srazilo zpět k úrovni 375 dolarů za kus.
Akcie Boeingu jsou dál pod prodejním tlakem a podle předobchodní fáze trhu lze očekávat, že cena akcií bude dál klesat. Množství negativních zpráv kolem Boeingu se množí, což minimálně z krátkodobého pohledu neprospívá vývoji na trzích. Z dlouhodobějšího pohledu se však akciím Boeingu nebývale daří. Od roku 2017 vzrostla cena akcií ze 156 dolarů za kus na nynějších 375 dolarů za kus. Současné zavrávorání tak dlouhodobým investorům nemusí dělat vrásky na čele. Krátkodobě orientovaní spekulanti si pak díky výrazným výkyvům v cenách akcií Boeingu mohli snadno vydělat.
Autor je hlavní ekonom společnosti BH Securities
(Redakčně upraveno)