
Podobná situace je i u našich sousedů, v Polsku poklesla od začátku války na Ukrajině produkce o 20 až 30 procent v důsledku snížení poptávky ze strany konečných zákazníků. Obdobná situace je na Slovensku, které má geograficky také velmi blízko k Ukrajině, a nálada je tam proto trochu odlišná než v České republice, což se projevuje i na ochotě nakupovat.
V Česku jsou sníženou poptávkou zasaženy především hobby markety a řetězce, které jsou závislé na návštěvnosti konečných zákazníků. Maloobchodní sítě a prodejny se připravují na stále pokračující pokles nákupů a hledají způsob, jak zákazníky přilákat do obchodů. Jedinou cestu vidí ve slevových akcích, na což zákazníci stále ještě slyší.
Akční ceny ale také vyvolávají falešnou představu zlevňování, což ale nereflektuje realitu. Jedná se v podstatě o investice do marketingu, jak opět přilákat zákazníky do obchodů. Češi na tyto slevové akce velmi reagují, ale uměle se tím vyvolává pocit, že se ceny snižují. Ceny materiálů stále rostou. Snižují je pouze ti dodavatelé, kteří je dříve uměle navyšovali a mají tedy ještě rezervy, jak je nyní snížit.
U některých výrobkových skupin je samozřejmě pokles ceny způsoben enormním úbytkem poptávky a firmy, aby si udržely kladný cash flow a prodaly naskladněné výrobky, musí prodávat za velmi nízké ceny. Prodejní kanály, které se včas přeorientovaly na B2B segment a začaly se zaměřovat i na projektové zakázky, zaznamenaly v posledních měsících nárůsty prodejů.
Snižování maloobchodních cen je umělé, jde o marketingové akce, kterými se prodejci snaží zákazníky přimět opět nakupovat. Oproti tomu rostoucí zájem ze strany developerů je dán především obavami z dalšího zdražování vstupních materiálů. Tomu odpovídá i zpráva z Českého statistického úřadu (ČSÚ), která uvádí, že počet zahájených bytů byl v květnu rekordní a meziročně vzrostl o 24 procent.
Podle ČSÚ klesly v květnu také maloobchodní tržby, a to meziročně o 6,9 procenta, což se týká všech typů prodejen, vyjma lékáren a drogerií. Pátý měsíc v řadě klesají také tržby internetovým obchodům, což jenom potvrzuje trend snižování spotřebitelské poptávky. Stále více lidí využívá akční nabídky a před výplatou počítá každou korunu.
Autor je generální ředitel společnosti Solodoor
(Redakčně upraveno)