ANO má sice nejvyšší preference, ale média nejvíce píšou o jiné straně

Nejvyšší předvolební preference ještě nezaručují, že se dané politické uskupení bude před sněmovními volbami nejvíce objevovat v novinách či televizi. Dokazuje to nezávislý projekt Mediální obraz, který sleduje, jaký mediální prostor ovládly strany a hnutí nebo kdo kraluje sociálním sítím. Vítězem je SPD Tomia Okamury.
Mediální obraz je značně odlišný od volebních preferencí jednotlivých stran. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Mediální obraz je značně odlišný od volebních preferencí jednotlivých stran. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Příspěvky v televizi, tisku či rozhlasu a aktivita na sociálních sítích ukazuje zásadně jiný obrázek o kandidujících stranách, než jsou jejich předvolební preference. Přesvědčily se o tom Finanční a ekonomické informace (faei.cz) po prostudování dat nezávislého projektu Mediální obraz.

„Čím vyšší preference, tím vyšší zastoupení v médiích? Z pohledu mediálních dat to v letošních parlamentních volbách rozhodně neplatí,“ potvrdil Marek Steiger, expert na komunikaci ze společnosti Mediaboard, která do projektu poskytuje data.

Ten sleduje strany, které v předvolebních průzkumech dosahují více než jedno procento preferencí, což jsou ANO, Motoristé, Piráti, Přísaha, SPD, Spolu, STAN a Stačilo. Data jsou dostupná za posledních 14 dní a aktualizují se každých 20 minut.

A vítězem se stává… SPD!

Zatímco v předvolebních průzkumech bojuje hnutí SPD o třetí příčku se STAN, optikou mediální prezence partaj okolo Tomia Okamury vítězí. Za posledních 14 dní si připsalo více než 4,3 tisíce zmínek, což je 18procentní podíl a první místo mezi sledovanými politickými subjekty.

Nejblíže k SPD se dostal STAN, který má lehce nad čtyři tisíce mediálních zmínek. To ale může být způsobeno tím, že se u soudu právě projednává kauza Dozimetr, do níž jsou zapojeni někteří bývalí politici tohoto hnutí.

Všechny ostatní sledované politické strany a hnutí nepřekračují čtyřtisícovou hranici. „Mediální zisky“ ANO, Spolu, Pirátů a Stačilo! se pohybují zhruba mezi 3,1 a 3,5 tisícem zmínkami. Motoristé pak zaznamenali zhruba dva tisíce zmínek a na chvostu je Přísaha se zhruba 500 zmínkami.

„SPD se v předvolebním finiši daří i na sociálních sítích, kde si hnutí s obrovským přehledem ukouslo 38 procent všech zmínek. Pro srovnání koalice Spolu na druhém místě získala 19 procent, což představuje zhruba 40 tisíc zmínek a polovinu zisku SPD,“ uvedl Marek Steiger.

V jakých médiích se kandidující subjekty objevují nejčastěji? Minimálně dvě třetiny zmínek si u většiny stran připisují online média, kde se nejčastěji objevují portály idnes.cz nebo denik.cz.

Díky předvolebním debatám v posledních dnech roste podíl zmínek v televizi, která se tak dostává na druhé místo, když atakuje 15procentní zastoupení.  Klíčovým slovům pak vládnou především jména lídrů stran a velmi frekventovaným pojmem je také ODS.

Preferencím dominuje ANO

Podle posledního průzkumu agentury Ipsos z konce srpna na reprezentativním vzorku více než tisícovky osob by volby do Poslanecké sněmovny vyhrálo hnutí ANO se ziskem 32,2 procenta. Na druhém místě by se umístila koalice SPOLU s výsledkem 21,5 procenta.

Následuje SPD s podporou Svobodných, PRO a Trikolory s výsledkem 11,5 procenta a hnutí STAN s 10,9 procentem. Piráti se Zelenými na kandidátkách by poté získali 7,6 procenta. Nad pětiprocentní hranicí jsou rovněž Stačilo! se ziskem 7,1 procenta a Motoristé sobě se ziskem 5,6 procenta.

Na konci srpna stále platilo, že 43 procent těch, kteří plánují účast ve volbách, ještě nemá svou volbu definitivně určenou. Předpokládaná volební účast by v době sběru byla 65 procent.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 3
Sdílet článek