Apple reaguje na Trumpa přesunem výroby

V mezinárodním obchodě jsme v posledních týdnech byli svědky razantního vývoje, který dočasně zastavila až dohoda o 90denním příměří mezi USA a Čínou. Přesto dynamika tohoto procesu změnila nejednu podnikatelskou strategii. Důkazem je reakce na probíhající konflikt ze strany předního technologického lídra Apple, který mění svou výrobní strategii pro iPhony.
Apple v současnosti prodá v USA ročně přes 60 milionů iPhonů, z nichž přibližně 80 procent bylo dosud vyráběno v Číně. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Apple v současnosti prodá v USA ročně přes 60 milionů iPhonů, z nichž přibližně 80 procent bylo dosud vyráběno v Číně. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Čína, dosavadní „královna výroby“, dlouhodobě ztrácí na atraktivitě kvůli geopolitickému napětí, státní kontrole a reputačním rizikům. Postupně rostou i náklady na pracovní sílu. Apple proto hledá nové výrobní lokality, kde lze eliminovat rizika vysokých cel i nebezpečí krádeže dlouhodobě budovaného know-how a technologií.

Apple v současnosti prodá v USA ročně přes 60 milionů iPhonů, z nichž přibližně 80 procent bylo dosud vyráběno v Číně. To se nyní jeví jako příliš velké riziko – a výrobce to chce změnit. Jednou z možných cest je právě Indie – sice méně výkonná, ale geopoliticky stabilnější a podnikatelsky přívětivější.

Apple už dříve začal přesouvat 15 až 20 procent své výroby do této země, a to hlavně díky partnerům, jako Foxconn, kteří rozšiřují své továrny ve státě Tamilnádu. V březnu 2025 Apple například vyvezl z Indie do USA iPhony v hodnotě dvou miliard dolarů, což představovalo 97,6 procenta všech iPhonů exportovaných z Indie.

Indie se tak z „montovny záložního plánu“ postupně proměňuje v klíčového hráče. Ačkoli se Indie nemůže rovnat čínské infrastruktuře a logistice, nabízí firmám alespoň relativní jistotu, že stát nebude příliš zasahovat do jejich činnosti.

Navíc tamní vláda neprovokuje Spojené státy podporou KLDR nebo hrozbami vůči Tchaj-wanu. Přesto bude tato změna znamenat určité náklady – výroba iPhonů v Indii je totiž o pět až osm procent – a v některých případech až o deset procent – dražší než v Číně. Lze proto očekávat, že část těchto nákladů se Apple pokusí přenést na zákazníky.

Globální výrobní řetězce procházejí dramatickými změnami. Začíná se ukazovat, že deglobalizace – tedy odklon od závislosti na jediné dominantní výrobní zemi – není jen dočasným výkyvem, ale strukturálním trendem.

A zatímco firmy, jako Apple, na něj reagují pragmaticky, politici zůstávají často uvězněni v iluzi, že k výrobě na „domácím hřišti“ je třeba společnosti donutit. Opak je pravdou – firmy a jejich akcionáři vždy hledají příležitost maximalizovat zisky. A to v praxi znamená přesouvat výrobu tam, kde je to pro ně ve výsledku finančně výhodné. S tím nezmůže nic ani Donald Trump.

Autor je hlavní ekonom společnosti Argos Capital
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek