Auta výrazně zlevní. Prodejci aut mlží, aby nevyvolali masové odkládání nákupů

Názor
Nová auta kvůli pandemii koronaviru zlevní. V krajním případě dokonce citelně. To znamená, že levnější vozy zlevní o vyšší desetitisíce korun. Modely, které stojí kolem milionu, mohou jít cenově dolů třeba až o 250 tisíc.
Ilustrační foto: Depositphotos.com

Automobilky a prodejci aut teď samozřejmě budou říkat, že s cenou dolů nepůjdou a odkazovat se na oslabenou korunu a vyšší náklady automobilek související s přísnějšími environmentálními regulacemi. To je však jen snaha nevyvolat očekávání nižších cen, neboť nákup auta mohou zákazníci právě v takovém očekávání snadno odložit a tím již tak mizerný odbyt dále zhoršit.

Ojetá auta půjdou s cenou také dolů, i když méně než ta nová. Jejich cenový pokles bude tlumen obecně nižší cenovou hladinou v porovnání s novými vozy a také skutečností, že část zákazníků si místo nového vozu, který by si pořídila za normálních podmínek, nyní koupí alespoň ojetinu.

PSALI JSME:
Prodeje ojetin jsou zatím nižší, lidé nákupy odkládají, pomohlo by šrotovné

Cena kvalitních ojetin však může stoupnout v případě zavedení šrotovného – a to jak v Německu, tak v ČR. V takovém případě budou řidiči placeni z kapsy daňového poplatníka za to, že nechají sešrotovat svůj starší vůz a koupí si zbrusu nový. Kvůli sešrotování tedy bude na trhu méně kvalitních ojetin, takže jejich cena bude postupně zase stoupat.

Automobilky také budou klientům nabízet různé slevy a akční nabídky, aby podpořily zatím nejistou poptávku. Už nyní jsou některé takové akce a slevy vidět. Zlevnění se budou prodejci snažit i maskovat.

Pokud bude mít model lepší výbavu, ale cena zůstane ciferně stejná, „statisticky“, tedy nominálně se o žádné zlevnění jednat nebude, i když fakticky to zlevnění bude (zákazník za stejnou cenu získá lepší výbavu, za niž by si za běžných okolností už připlácel).

PSALI JSME:
Průmysl dostane přímý zásah až v číslech za duben, březnový citelný propad je „zahřívacím kolem“

Přitom hlavně statistické, tedy nominální zlevnění přitahuje pozornost médií a vyvolává u veřejnosti očekávání dalšího poklesu cen, a tedy vede masovému odkládání nákupu vozidla, které je z hlediska automobilek smrtící.

Uvažované německé šrotovné tuzemskému trhu s auty případně pomůže, jako při minulé krizi. Samozřejmě totiž podpoří poptávku Němců i po vozech vyráběných v ČR. V zásadě lze říci, že čím masivnější německé šrotovné bude, tím méně nyní klesnou ceny aut v ČR. Německý daňový poplatník, třeba i ten, který jezdí výhradně vlakem (v tom je nespravedlnost šrotovného), zkrátka z podstatné části nahradí poptávku po autech, které se nyní kvůli koronaviru v ČR nedostává a dostávat jen tak nebude.

Autor je hlavní ekonom Czech Fund a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Automobilky celosvětově zruší minimálně 80 tisíc pracovních míst. Česko nezůstane ušetřeno

Zavřít reklamu ×
  1. „Levná“ auta si kupují akorát-socky ! Nechají si je přibalit k točenému salámu a „desítce“ Primus !!

  2. Škoda, že ti ke kaviáru a šampusu dáli meďáka spíš to chtělo jako bonus rozum.Težko si u nás lidi budou kupovat auto za mega a víc a k tomu za dalších pár mega bydlení .Prodeje aut u nás táhnou už léta firmy a šrotovné vláda ODS a Top09 označila kdysi za obíraní a ochuzovaní střední a nižší třídy. Průšvih jsou zelená nařízení. Auto má motor ze sekačky ,aby byly nižší emise,ale vození kravin a zboží přes půl světa je ok .Jojo hlavně, že to sype.

  3. Další samozvaný ekonom. Vůbec neví, jak prodej aut a sítě prodejců fungují. Žádný prostor pro scénář dle jeho prognózy není. Doporučím krátkou stáž na některém importu případně přímo u Škoda Auto. Jeho prognóza ma stejnou vypovídací schopnost jako to, že McDonalds zlevní burger na 18 Kč.

  4. Tady v ČR jsou ceny ojetin nesmyslně vyšroubovány vysoko asi jako ceny bytů. I kdyby slevnily ojetiny na půlku tak je to nevýhodné kupovat. Před 10 lety jsem koupil auto 8 let staré,předěláno na plyn,zatmavená všechna okna,klimatizace.Cena byla 40 tis. kč.Prodejce děkoval,že jsem to od něho koupil.Po 5 letech jezdění jsem prodal za 40 tis. kč. Dnes bych dal za 8 let staré auto minimálně 100 tis. kč ale spíš ještě mnohem víc……

    • Před 10 ti lety 8 roků staré auto za 40 tis bych chtěl vidět….nepište nesmysly,jedině tak ohnuté do rohlíku nebo se 400000 tis km….

      • Bylo to auto kdy nové bylo za 380 000 km + montáž plynu+zatmavení oken.Pravdu je ,že bylo stočeno,na tachu bylo 188000 km a ve skutečnosti o 100 tis. km víc.I tak jezdilo spolehlivě a na STK v pohodě.Pouze koroze už začínala a tu já nemám rád a auto šlo z domu.

    • Tomu se mi nechce věřit. Vroce 2010 jsem kupoval novou Hondu Civic a naopak byla na trhu kuriozní situace, kdy jsem koupil novou za cenu 2 roky ojeté v bazarech. 8mi letý Civic původně za 550 tisíc, se tehdy prodával mezi 200 a 250 tisíci. Analogicky by vaše auto za 40 muselo stát nové tak 120 – 150 tisíc. Což teoreticky šlo tehdy u jediného auta. Thalie. Jinak máte pravdu – dnešní 8 let staré Sandero (kvalitnější a novější ekvivalent Thalie) stojí necelých 100 tisíc.

  5. Tomuto se říká fake news. Děkuji autorům/autorovi za kudlu do zad všem, co dělají v automobilovém průmyslu;)

Napsat komentář: Pavel Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Ceny ve stavebnictví stále rostou

Investoři i drobní stavebníci už mnoho měsíců doplácejí na rostoucí ceny ve stavebnictví, které jim výrazně zvyšují náklady. A nic se na tom stále nemění, zdražování stále pokračuje. Podle aktuálních dat Českého …

Meziroční stagnace cen v průmyslu

Ceny v průmyslu se meziměsíčně snížily o jednu desetinu procenta, zatímco naše i tržní prognóza predikovala mírný nárůst za březen. V meziročním srovnání ceny v tomto sektoru stagnovaly, a to navzdory vyskytujícím …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Analýza
Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není možné nic namítat. Ale opravdu je evropské Nutri-Score tou cestou, jíž by se mělo značení potravin ubírat?