Automobilky celosvětově zruší minimálně 80 tisíc pracovních míst. Česko nezůstane ušetřeno

Názor
V nadcházejících letech automobilky celosvětově zruší minimálně 80 tisíc pracovních míst, vyplývá z aktuálních čísel agentury Bloomberg. Z hlediska české ekonomiky je varovné, že podstatná část těchto pozic bude zrušena v Německu. Na tamním automobilovém průmyslu je česká ekonomika silně závislá. Ve velkém se pracovní místa budou rušit také v automobilových závodech v USA či Británii.
V minulém týdnu oznámily německé automobilky Daimler, že v příštích letech zruší zhruba 20 tisíc pracovních míst. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Jen v minulém týdnu oznámily německé automobilky Daimler, vyrábějící mercedesy, a Audi, že dohromady v příštích letech zruší zhruba 20 tisíc pracovních míst. Japonská automobilka Nissan zase svůj provoz zeštíhlí o 12 500 pracovních míst.

Důvodem je celosvětově slábnoucí poptávka a po automobilech a přechod na environmentálně šetrnější způsob pohonu, zejména elektromobilitu. Globální poptávku oslabují růst protekcionismu, zavádění cel, zpomalování růstu čínské i světové ekonomiky, ale také nástup online přepravních platforem typu Uberu. Ziskovost automobilek nahlodává kromě slabší poptávky také nutnost vyšších investic do výzkumu a vývoje autonomního řízení a dalších technologií, včetně těch environmentálně šetrnějších, které vyžaduje striktnější regulace zaváděná v rámci boje s klimatickými změnami.

Letos se celosvětově vyrobí 88,8 milionů osobních aut (včetně vozů typu van nebo SUV), což je meziročně o takřka šest procent méně, plyne z dat společnosti IHS Markit. Automobilky musí osekávat své náklady, což v příštích letech budou řešit právě i poměrně masivním rušením pracovních míst. Uvedená suma 80 tisíc pracovních míst podle všeho není zdaleka konečná.

PSALI JSME:
Nová americká cla by nejvíce zasáhla německé automobilky a český autoprůmysl

Svižný růst mezd, který stále vykazuje česká ekonomika, je tak právě i z důvodu oslabování globálního autoprůmyslu neudržitelný. Česká republika patří k největším světovým producentům aut s tradičním pohonem na obyvatele, takže se jí problémy autoprůmyslu, zejména pochopitelně toho německého, dříve či později zásadně dotknou.

Podle dnešních dat ČSÚ rostly mzdy v Česku ve třetím čtvrtletí meziročně o čtyři procenta po očištění o inflaci. Takový vzestup má lví podíl na citelném nárůstu reálných jednotkových nákladů práce. To je ukazatel, který vyjadřuje nákladnost práce při zohlednění změny v úrovni produktivity. Produktivita práce sice v Česku loni rostla v rámci EU nadprůměrným tempem, avšak její nárůst nestačil ke kompenzaci růstu pracovních výdělků.

Loni rostly jednotkové náklady práce v celé EU rychleji než v ČR pouze v Rumunsku. Letos podle podzimní prognózy Evropské komise porostou jednotkové náklady práce v ČR reálně meziročně o 1,1 procenta, zatímco v EU jako celku jen o 0,4 procenta. Stále nadprůměrný růst české pracovní síly tedy sráží její konkurenceschopnost na mezinárodním poli, což v příštích letech uspíší nevyhnutelné rušení míst také i v českém autoprůmyslu.

Autor je hlavní ekonom Czech Fund
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Alfa Romeo, Nissan, Porsche a Honda hlásí obrovské propady prodejů v Evropské unii

  1. Nějak to nechápu. Pořád vznikají nové modely viz Škodovka a ono se bude propouštět ? Zatím neznám nikoho, kdo by přišel o místo.
    Kdo ví, zda vůbec nějaká krize bude.

    • Nejsou lidi, kam se člověk podívá, takže není špatně, kdyby pár firem omezilo nebo dokonce skončilo. Aspoň by se uvolnilo místo pro firmy, které mají vyšší přidanou hodnotu a budou schopný si lidi zaplatit lépe. Ještě by to chtělo se zaměřit na přebujelou státní správu. Tam je potřeba propouštět jako sůl.

  2. standardní “hurá kapitalismus”. Auta se vyrábějí už na sklad- ne všechna se prodají-jsou přebytky. Snad každému rozumně uvažujícímu člověku je jasné , že růst nemůže být nekonečný . Je jen smutné , že stát bude opět muset sanovat upadající automobilky jako v minulé krizi autoprůmyslu. Hrozí nebezpečí sociální nestability. Aut se nenajíme-důležitější by bylo podporovat potravinovou soběstačnost a ne výrobu zbytečností bez kterých se žít dá!

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Důvěra v ekonomiku opět mírně klesá

I když se podnikatelská a spotřebitelská nálada v české ekonomice v únoru mírně snížila, rozhodně není depresívní. V největším tuzemském odvětví – průmyslu – se dokonce nálada v posledním měsíci zlepšila s tím, jak …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Čeští chtějí potvrzovat platby otiskem prstu

Průzkum
Podle platební společnosti Visa se zvyšuje zájem českých držitelů karet o biometrické potvrzování plateb, například ověřením otisku prstu. Vyplývá to z regionálního průzkumu, který Visa loni na podzim zrealizovala v České republice, Maďarsku a na Slovensku. Do on-line průzkumu ke studii studie Central Europe biometrics survey se zapojilo se 1000 dospělých držitelů karet z České republiky, Maďarska a Slovenska.

Z Česka bude brzy holina

Budou-li lesy umírat dál takovým tempem, jako poslední dva roky, tak se až na výjimky z Česka stane holina. A to se …
Rolovat nahoru